Tiental Hoogeveen zaterdag in extremis langs ZZVV

7 maart 2020 14:30

Jaap Woering

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Albert Stegeman

HOOGEVEEN – De krachten waren weggevloeid bij Hoogeveen zaterdag in de derby tegen ZZVV. De thuisploeg had zich na een rode kaart met tien man terug geknokt tot 2-2 maar een overwinning leek er niet in te zitten. Tot in de zesde minuut van de blessuretijd Elrick Mulder in de fout ging en de ingevallen Julian Mol dit genadeloos afstrafte. ZZVV met een enorm kater achter latend.

De ploeg uit Zuidwolde had bij winst de tweede periodetitel kunnen winnen en kende ook een voortvarende start. Na ruim een kwartier stond de ploeg van trainer Herman Schonewille al op een 0-2 voorsprong. Beide treffers kwamen enigszins gelukkig tot stand. Eerst kopte Zifyon Djababoe een vrijetrap van Joël Huiskes ongelukkig over zijn eigen doelman. Bij tweede treffer werd een inzet van Jarno van den Boomen geblokt, waarna de bal pardoes voor de voeten van de scorende Marco Kikkert belandde.

SPANNING TERUG

Hoogeveen slaagde er vervolgens niet in gevaarlijk te worden. Het zette te weinig druk op de bal en ZZVV bleef zonder problemen overeind. Tot in de 35e minuut de spanning toch terugkeerde. Na een goede aanval bediende de sterk spelende Enrico Schonewille de scorende Ruben de Haas. In de blessuretijd van de eerste helft leek Hoogeveen ook langszij te komen. Een corner werd verkeerd ingeschat door doelman Verburg. Een zuiver doelpunt zoals op de beelden van Hoogeveen TV was te zien. Scheidsrechter Jaap Woering keurde de treffer echter om onverklaarbare redenen af. Het leidde tot irritatie.
Enrico Schonewille reageerde zich vervolgens onnodig af en kreeg terecht de gele kaart. Vervolgens kwam assistent-trainer Jan Dragt van ZZVV het veld in en ontstond er een opstootje. Danny Kuiper duwde Dragt weg en kreeg vervolgens de rode kaart. Hetzelfde gold voor Dragt. Ook Hoogeveen-trainer Edward Sabandar haalde verhaal en kreeg rood. Gevolg was wel dat Hoogeveen met een man minder verder moest.

‘JONKIES’ VAN SLAG

Gek genoeg pakte dit gunstig uit voor de thuisploeg. De ervaring in de ploeg gaf uiteindelijk misschien ook wel de doorslag tegen de ‘jonkies’ van ZZVV die na de commotie helemaal van slag leken. Hoogeveen kwam ook al snel op gelijke hoogte via Joy Eising na opnieuw een prima voorzet van Schonewille. Daarna kreeg Hoogeveen kansen op meer, maar vloeiende de krachten weg. Tot dus dat moment ver in de blessuretijd waarin de ingevallen Julian Mol toesloeg. Hoogeveen ging feestend naar de kleedkamer. ZZVV een illusie armer achterlatend.

Man van de wedstrijd: Eduard Kobes