Hoogeveen zaterdag blijft steken op doelpuntloos gelijkspel

Avereest 1

Hoogeveen 1

8 februari 2020 14:30

Fijke Hoogendijk

Opstelling Hoogeveen 1

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Albert Stegeman

BALKBRUG – Hoogeveen zaterdag klom door het verlies van concurrent Nieuwleusen naar de tweede plaats op de ranglijst. Van vreugde was echter geen sprake. De ploeg van trainer Edward Sabandar bleef tegen Avereest namelijk steken op 0-0. Een terechte afspiegeling van de verhoudingen in het veld.

De spoeling wordt voor trainer Edward Sabandar langzaam maar zeker weer dun. Naast een aantal andere geblesseerden moest hij het tegen Avereest stellen zonder Dylan Bezuyen en Jesse de Haas. Laatstgenoemde bleek aan het duel tegen Klazienaveen een beenbreuk overgehouden te hebben. Zifyon Djababoe zakte daardoor weer terug en Enrico Schonewille mocht voor het eerst sinds de winterstop in de basis starten.
Tegenstander Avereest doet het onder leiding van oud-Hoogevener Stef Lamberink verassend goed de laatste wedstrijden. Men heeft zelf zicht op de tweede periodetitel.

GOED STRIJDPLAN

In de beginfase liet men ook zien dat men Hoogeveen goed wist te bestrijden. Men zette snel druk en ging scherp de duels aan. Dat leidde ook tot dreiging voor het doel van Hoogeveen.
Na een kwartier werd ook Hoogeveen wat gevaarlijk. Het zakte echter te ver terug, waardoor er veel ruimte tussen de linies ontstond en de voorwaartsen nauwelijks bereikt werden. Men stond vaak met zes spelers achterin, ook omdat de thuisploeg goed druk zette. Bij elke lange bal die Hoogeveen gaf, liep men achter de feiten aan omdat met veel te grote afstanden moest overbruggen.
Na twintig minuten ging het spelpeil aan beide kanten steeds verder omlaag. Scheidsrechter Feike Hoogendijk ging hier moeiteloos in mee. De leidsvrouw heeft haar sporen in het damesvoetbal ruimschoots verdiend en beschikt over een FIFA-licentie. Zaterdag had ze echter niet haar dag. Overtredingen die geen overtreding waren floot ze af en andersom floot ze weer niet als de situatie daar wel om vroeg. Het leidde tot veel onduidelijkheid en irritatie bij beide ploegen. Het is echter te makkelijk om alle peilen op haar te richten. De spelers moeten dan ook zeker zelf in de spiegel kijken, zeker als het gaat om het soms ongenuanceerde reageren.

MEER DRUK NAAR VOREN

In de tweede helft schoof Zifyon Djababoe wat meer naar voren en lukte het Hoogeveen om wat meer druk op de defensie van Avereest te zetten. Men werd hierdoor ook wat dreigender, maar slaagde er niet in grote kansen te creëren. Dat lukte ook Avereest niet, al was Job Lamberink vlak voor tijd nog het dichtst bij. Zijn schot had echter te weinig kracht om doelman Raimon Benjamins echt in de problemen te brengen.

Man van de wedstrijd: Eduard Kobes