Moeizame zege Hoogeveen zaterdag tegen Fit Boys

Richard Venekamp

Opstelling

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Albert Stegeman

HOOGEVEEN – Hoogeveen zaterdag kan tot nu toe de hooggespannen verwachtingen niet waarmaken. Na een uitstekende voorbereiding verloopt de competitiestart uitermate stroef. Het enige positieve was dat men zaterdag tegen Fit Boys wel de eerste drie punten van het seizoen pakte. Eenvoudig ging dat echter niet.

Fit Boys was maar met één doel naar Hoogeveen gekomen, gaf ook aanvoerder Ruud Seubring eerlijk toe voor de camera van Hoogeveen TV. ‘We kwamen hier om geen doelpunt tegen te krijgen en hoopten op een succesvol countertje. Als we hier gaan aanvallen weten we immers zeker dat we worden weggetikt.’
Dus parkeerden de Beilenaren de bus voor het eigen doel en lange tijd met succes. Dat was mede te danken aan het zeer povere spel van Hoogeveen, constateerde ook Yorno Lunenborg na afloop. ‘We wisten dat de tegenstander ging inzakken, alleen speelden wij ook in een veel te laag tempo. Er werd weinig initiatief genomen wat betreft acties en veel spelers liepen uit positie. Daardoor kwamen we niet echt tot kansen.’

WEDSTRIJD VOELT ALS ZELFKASTIJDING

Het kijken van de wedstrijd voelde voor menig supporter in de eerste helft ook als zelfkastijding. Lunenborg omschreef het euvel aan Hoogeveen-zijde ook goed. Grote kansen vielen er al helemaal niet te noteren.
In de tweede helft veranderde er lange tijd niets. Met het inbrengen van Jesse de Haas kwam daar verandering in. Hij viel goed in en was regelmatig dreigend aan de rechterkant. Pas na ruim een uur viel ook de eerste grote kans te noteren. Enrico Schonewille mocht vrij uithalen, maar zag zijn inzet gepareerd worden door doelman Peter Jan Oosting.
Vlak daarna viel dan toch de Hoogeveens treffer. Jesse de Haas kwam goed opzetten en had vervolgens een perfecte voorzet in huis die bij de tweede paal werd binnengekopt door Yorno Lunenborg. Een aanval uit het boekje en het hoogtepunt van de wedstrijd.
Hoogeveen had na deze treffer verder uit kunnen lopen maar slaagde daar niet in. Achterin gaf het gek genoeg ook steeds meer ruimte weg. Fit Boys was echter niet bij machte daar van te profiteren. Zo was de zege, hoe mager ook, uiteindelijk wel verdiend.

AANDACHTSPUNTEN KOMENDE WEKEN

De jonge Yorno Lunenborg werd uiteindelijk dus matchwinner en wist na afloop precies te beschrijven waar de aandacht de komende weken naar uit moet gaan. ‘We zullen nog wel meer tegenstanders treffen die op dezelfde manier spelen. We zullen dan moeten zorgen dat we de rust bewaren en zorgvuldig de bal moeten laten rondgaan. Het is gewoon zaak dergelijke ploegen kapot te spelen en dan komen de kansen vanzelf. Voor nu is het belangrijkste even dat we drie punten op zak hebben.’

Man van de wedstrijd: Yorno Lunenborg