Overtuigende bekerzege Hoogeveen zaterdag

Melvin Schuurman

Opstelling Hoogeveen 1

Verslag, samenvatting + interviews: Gerjo Stegeman - Foto's: Albert Stegeman

VEENHUIZEN – Hoogeveen zaterdag is de bekercompetitie uitstekend begonnen. In en tegen Veenhuizen won de ploeg van trainer Edward Sabandar met 1-5. Marcel Linthorst werd matchwinner aan Hoogeveense zijde. De aanvaller scoorde een hattrick. Hoogeveen gaf hiermee een vervolg aan de goede voorbereiding.

Tijdens die voorbereiding eindigde men als tweede tijdens de Paviljoen Nijstad Cup en werd er tegen tweedeklassers gespeeld. De tegenstander van afgelopen zaterdag komt net als Hoogeveen uit in de derde klasse.
Duidelijk werd al snel dat Hoogeveen aanvallend sterker is geworden. Men combineert makkelijk en is gevaarlijk met snelle buitenspelers. Dat leidde na twee minuten al tot de openingstreffer. Michel Hoving verslikte zich in Marcel Linthorst, die de bal vervolgens goed teruglegde op de scorende Enrico Schonewille.

VEENHUIZEN OOK GEVAARLIJK

Ondanks dat Hoogeveen voetballend beter was, werd ook de thuisploeg gevaarlijk. Sjoert Giezen en Brian Giezen waren dichtbij de gelijkmaker en halverwege de eerste helft werd zelfs de lat geraakt. Aan de andere kant waren Marcel Linthorst en Ruben de Haas dichtbij een tweede treffer. Die viel naar een half uur. Ditmaal was het Enrico Schonewille die Marcel Linthorst in scoringspositie bracht.
Daarna verzuimde diezelfde Linthorst de marge verder te vergroten. De van Dedemsvaart overgekomen Danny Kuiper zette Linthorst vrij voor de doelman, maar die kwam als winnaar uit de strijd.
In de tweede helft leek Hoogeveen de wedstrijd al snel te beslissen. De ingevallen Jesse de Haas stoomde op aan de rechter flank en had een perfecte voorzet in huis die werd afgerond door Marcel Linthorst. Vlak daarna had De Haas opnieuw een hoofdrol. Ditmaal echter in negatieve zin. Hij wilde de bal terugspelen op Raimon Benjamins, maar die rekende daar totaal niet op waardoor de bal in het eigen doel rolde.

MINDERE FASE

Hoogeveen kende hierna een mindere fase en Veenhuizen was via Sjoert Giezen en Jesse Joran Hilverda dichtbij de aansluitingstreffer. Die viel uiteindelijk niet en tien minuten voor tijd besliste Enrico Schonewille definitief de wedstrijd. Het wachten was vervolgens nog op de hattrick van Marcel Linthorst en die viel in de blessuretijd.
Vorig jaar speelde de aanvaller nauwelijks volledige wedstrijden. Nu maakte de pas geleden 35 geworden Linthorst de 90 minuten vol. ‘Ik voel me op dit moment een stuk fitter dan eind vorig jaar. De vakantieperiode heeft mij dan ook goed gedaan. Zolang ik nog fit ben ga ik ook nog lekker door. Het is ook leuk om in deze ploeg te spelen. Er zit aanvallend nu ook veel meer voetbal in dan vorig seizoen,’ aldus de matchwinner.
Zaterdag speelt Hoogeveen de tweede bekerwedstrijd. Om 19.30 uur is dan thuis vierdeklasser SJS de tegenstander.