Seizoenstart Hoogeveen eindigt in enorme deceptie

Alphense Boys

Hoogeveen 1 (zon)

Hoofdklasse A

1 september 2019 14:00

Johan Jensch

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, samenvatting + interviews: Gerjo Stegeman - Foto's: Janet van der Weij

ALPHEN AAN DEN RIJN – ‘Cijfertechnisch is dit wel heel pijnlijk en als zij het nog beter uitspelen had het ook 5-0 kunnen worden. Dat was dan wel een beetje gênant geweest’, was de conclusie van Hoogeveen-trainer Nico Haak na afloop van het eerste competitieduel tegen Alphense Boys. De trainer zag zijn ploeg met 3-0 verliezen nadat de wedstrijd meer dan een uur in evenwicht was geweest.

Na een prima voorbereiding waren de verwachtingen hoog gespannen bij Hoogeveen. Men trof in Alphense Boys echter meteen één van de titelfavorieten. De club van TV-coryfee Kees Jansma heeft een nieuwe sponsor weten te strikken die het mogelijk maakte de nodige aanwinsten binnen te halen. In tegenstelling tot Hoogeveen zijn dat geen jonge talenten, maar veelal ervaren en geslepen voetballers die hun waarde al hebben bewezen in de top van het amateurvoetbal.
In de eerste helft lag het tempo laag en was Hoogeveen het meest in balbezit. Men speelde de bal goed rond en zocht de ruimte. Dat laatste lukte nauwelijks. Daar kwam bij dat de thuisploeg regelmatig gevaarlijk werd in de omschakeling bij Hoogeveens balverlies. De grootste kans was vlak voor rust wel voor Hoogeveen. Jearl Margaritha stond oog in oog met doelman Tim van der Linden, die goed zijn doel uitkwam en een treffer voorkwam.
‘We wachtten tot er momenten kwamen om toe te slaan. Dit was er zo’n één. Als je dan echter niet scoort, weet je dat het lastig wordt’, keek Nico Haak na afloop terug.

EERSTE GEVAAR

In de tweede helft was het Alphense Boys dat het eerst gevaarlijk werd. Twee routiniers stonden aan de basis. Kees Tol bediende Kelvin Maynard die echter niet wist te scoren. Verder veranderde het spelbeeld lange tijd niet. Dat veranderde na een uur op een moment dat Hoogeveen op voorsprong had moeten komen. De opkomende Kjelt Engbers trok de bal goed terug op Jearl Margaritha. Die zag zijn schot geblokt worden, waarna hij met een halve omhaal alsnog dacht te scoren. Hij blokkeerde daarmee Saber Hendriks die de bal voor het inschieten had.
Vlak daarna probeerde de net ingevallen Wessel Meiring het maar eens van afstand. Een mislukt schot, ware het niet dat de bal werd getoucheerd door Levon van Dijk, waardoor doelman Kevin Borgman op het verkeerde been stond en de bal in het doel belandde.
Het was de ommekeer in de wedstrijd. Van evenwicht was geen sprake meer en Hoogeveen werd overvleugeld door de thuisploeg dat eerst nog een aantal kansen om zeep hielp. Twaalf minuten voor tijd viel echter toch de tweede treffer. Thijs Hoogenboom bediende de scorende Kees Tol. De Volendammer zorgde vlak voor tijd twee instanties ook voor het slotakkoord.

NOODGEDWONGEN WISSEL

Nico Haak zag met lede ogen aan dat zijn ploeg na de gelukkige 1-0 niet terug kon komen in de wedstrijd. ‘We moesten noodgedwongen Menno Heerkes vanwege een blessure wisselen. De wissels die we toepasten pakten vervolgens niet goed uit. We verloren de controle en waren heel snel de bal kwijt. Dan laat je bij de tweede goal ook nog eens heel naïef de bal door je benen spelen en dan hebben zij genoeg kwaliteit om je een draai om de oren te geven’.
Een oude voetbalwet ging dus weer op dat een succesvolle voorbereiding niets zegt. ‘Dat is wel weer gebleken. Je moet gewoon proberen in je ritme te komen en vertrouwen krijgen. We hebben in de voorbereiding goede wedstrijden gespeeld, alleen Alphense Boys is gewoon een hele goede ploeg die ook hardop uitspreken dat ze kampioen willen worden en daar ontzettend in investeren met spelers van divisieniveau. Als ik echter na de wedstrijd van vandaag kijk, is de uitslag geflatteerd en hadden we hier best een resultaat kunnen halen. Alleen dan moet je er op de juiste momenten wel staan en dat hebben we niet gedaan.’

Alphense Boys – Hoogeveen: 3-0 (0-0). Scoreverloop: 66e Wessel Meiring 1-0, 78e en 88e Kees Tol 2-0 en 3-0. Scheidsrechter: Johan Jensch. Gele kaarten: Kleinheerenbrink, Timmerman (beiden Hoogeveen). Toeschouwers: 150. Opstelling Hoogeveen: Borgman, Van Dijk, Hendriks, Margaritha, Menno Heerkes (Roijer), Bijlsma, Tom Heerkes (Anbergen), Timmerman, Engbers, Zwikker, Kleinheerenbrink (Reinders).