Hoogeveen pakt koppositie in Hoofdklasse

27 oktober 2019 14:00

Douwe Pals

Onbekend

Verslag: Andor Heij - Samenvatting + interviews: Gerjo Stegeman - Foto's: Janet van der Weij

HAREN – Het was een goede dag voor Hoogeveen in de hoofdklasse A. Hollandia en SJC gingen onderuit en Hoogeveen won in Haren met 2-1 van Be Quick 1887. De ploeg van trainer Nico Haak greep daardoor de koppositie en heeft uitzicht op de eerste periodetitel. In eigen hand heeft men het niet, omdat Hollandia er qua verliespunten iets beter voorstaat.

Het was geen makkelijke middag voor Hoogeveen in het Esserbergstadion van de Groningers. Tom Heerkes kreeg wel de eerste kans die naast ging. Be Quick wilde net als Hoogeveen voetballen en beide partijen poogden de opbouw van de tegenstander vroeg te verstoren. De Groningers hadden een tijd de overhand, zonder dat er echt gevaar gesticht werd. Na een kwartier had Hoogeveen zo’n fase met een kansje voor Boris Rasevic, die vanuit een moeilijke hoek op Be Quick doelman Robert Smit strandde.
Na een half uur was er een overwicht voor Be Quick met een schot van Wilco van der Kooi dat net voorlangs vloog. Na 38 minuten had Youri ter Arkel een hoogstandje in huis en hij bediende Be Quick topschutter Arnoud Bentum die de 1-0 wist binnen te schieten. ‘Dat was slecht van ons’, aldus Hoogeveen trainer Nico Haak. ‘Die jongen kan zo tussen vier spelers van ons door en ook nog eens een steekbal afleveren’.

Opportunistisch

Direct na rust kregen beide ploegen een aardige kans en begon Hoogeveen wat vaker de lange bal te hanteren. ‘Met dat opportunistische spel hebben we moeite’, zei Be Quick trainer Steven Wuestenenk. ‘Die ballen moet je pakken, maar vanaf de zestigste minuut verloren we die ballen, we hielden het niet vol’.
Na 62 minuten schoot Hoogeveen aanvaller Jearl Margaritha hard in en die bal werd door Smit nog net tot corner verwerkt. De aansluitende hoekschop van Björn Zwikker werd door Levon van Dijk binnen gekopt: 1-1. Acht minuten later had Hoogeveen een goede combinatie in huis die bij Zwikker terecht kwam. Die haalde de achterlijn en bediende Margaritha bij de tweede paal op maat: 1-2. Hoogeveen had hiermee de schade hersteld.
Be Quick trachtte nog een nederlaag te voorkomen, maar Hoogeveen hield eenvoudig stand en kreeg nog twee mogelijkheden om de zege helemaal veilig te stellen. De grootste was voor Thomas Reinders, die op Smit stuitte. Hoogeveen voelde zich ook nog benadeeld bij een vermeende handsbal van Be Quick in het strafschopgebied en een doelpunt dat werd afgekeurd.

Kantelen

Haak was na afloop wel blij met de drie punten: ‘De overwinning was niet helemaal terecht. Be Quick was voor rust erg goed en legde ons lam. En wij maakten veel te veel verkeerde keuzes, maar dat dwongen ze ons ook af’. Na de pauze kwam de ommekeer: ‘Wij kantelden de wedstrijd door anders op het veld te gaan staan en meer opportuun te gaan spelen. Zo kregen we de bal vanuit de achterste linie sneller naar voren’. Hoogeveen heeft zicht op de eerste periode, maar Haak is daar nog niet mee bezig: ‘Die wonnen we vorig seizoen ook. Ik vind het niveau dit jaar hoger dan vorig jaar. Toen zaten er echt een paar zwakke broeders bij. Laten we maar eerst proberen onze wedstrijden te winnen en beter te spelen’.

Man van de wedstrijd: Björn Zwikker