Hoogeveen glibberend en glijdend onderuit in topper

Hollandia

Hoogeveen 1 (zon)

Jorg Ooievaar
Sven Deen
Joost Ruttenberg

Hoofdklasse A

19 januari 2020 14:00

Roy Witlox

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

HOORN – Voor het eerst sinds 15 september liep Hoogeveen weer tegen een nederlaag aan. De ploeg van trainer Nico Haak kende een valse start na de winterstop en ging glibberend en glijdend met 3-0 onderuit op een veld dat meer weg had van een ijspiste. De thuisploeg ging dan ook het beste om met de omstandigheden en won uiteindelijk dan ook verdiend.

Na het vertrek van Jearl Margaritha brak er tevens een nieuw tijdperk aan. Daar kwam nog eens bij dat spits Saber Hendriks de hele week al ziek was en ook verstek moest laten gaan. Nico Haak besloot desondanks de speelwijze grotendeels intact te laten. Het succesvolle 5-3-2-systeem werd dan ook gehandhaafd. Kjelt Engbers werd samen met Emil Bijlsma voorin geposteerd. Boris Rasevic startte achter dit duo in de basis en Tom Heerkes nam de plek van Engberts in.
In de nieuwe samenstelling leek Hoogeveen in eerste instantie door te gaan met waar het voor de winterstop was geëindigd. Ondanks de zware omstandigheden probeerde het, misschien tegen beter weten in, te voetballen en dat lukte ook nog aardig. Het werd ook een aantal keren gevaarlijk, waarbij Emil Bijlsma na zeven minuten recht leek te hebben op een strafschop toen hij onderuit werd gehaald door doelman Wiese. Scheidsrechter Roy Witlox zag het echter anders.

HOLIDAY ON ICE

Hollandia was tot halverwege de eerste helft nauwelijks gevaarlijk en loerde op een fout van Hoogeveen. Die kwam er ook en meteen was het raak. Een foute inspeelpass van Aron Timmerman leidde een counter in. Als een volwaard deelnemer aan Holiday on Ice bleef Mukthar Suleiman vervolgens glansrijk overeind en verschalkte hij doelman Akbas.
Hierna bleef het spelbeeld ongewijzigd. Hoogeveen ging op zoek naar de gelijkmaker en was daar via Bijlsma en Van Dijk ook dichtbij. Vijf minuten voor de rust kreeg men echter opnieuw de deksel op de neus toen het opnieuw Suleiman was die, deze keer op zeer fraaie wijze, scoorde.

ROER OM

In de tweede helft gooide Nico Haak na tien minuten het roer drastisch om. Hij zag dat zijn ploeg er voetballend niet kwam en bracht Andy Kreeft als stormram in de ploeg. De routinier vormde vervolgens samen met zijn collega centrale verdediger Levon van Dijk een gelegenheidsduo in de spits. De opzet was natuurlijk om beiden met hoge ballen te bedienen. Daar slaagde men echter totaal niet in, waardoor Hollandia moeiteloos overeind bleef en via Joost Ruttenberg vlak voor tijd ook nog eens de genadeklap uitdeelde.

NUCHTER

Emil Bijlsma keek na afloop nuchter terug op de verloren topper. ‘Je zag aan Hollandia dat ze iets beter weten hoe het op dit veld werkt. Zij begonnen meteen al veel meer met lange ballen. Wij probeerden wat meer te voetballen, maar op zo’n veld lukt dat niet. De tweede helft hadden we geen andere keuze, maar dat resulteerde in niets. Je kunt wel twee centrale verdedigers voorin zetten, maar als je ze vervolgens geen bruikbare ballen geeft, schiet het niet op. Dat kunnen we onszelf aanrekenen.’
Bijlsma verwacht dat zijn ploeg de draad snel weer oppakt. ‘Het eerste half uur en natuurlijk de eerste seizoenshelft biedt voldoende perspectief. We wisten dat het vandaag moeilijk zou worden en dat is gebleken. Nu is het zaak om volgende week thuis tegen Be Quick weer de draad op te pakken.

Man van de wedstrijd: Emil Bijlsma