Topper tussen Hoogeveen en Leonidas eindigt in mineur

15 december 2019 14:00

Jules Nelissen

Verslag, samenvatting en reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Janet van der Weij

HOOGEVEEN - Hoogeveen en Leonidas haalden het einde van hun onderlinge topper in de Hoofdklasse A niet. Zeven minuten voor tijd escaleerde het in het veld toen een vuistslag richting Björn Zwikker over het hoofd werd gezien en er een opstootje ontstond. De sfeer was dusdanig dat scheidsrechter Jules Nelissen de wedstrijd bij een 1-0 stand definitief staakte.

‘Ik constateerde een overtreding van OssamaYekhlef op Björn Zwikker, keek scheidsrechter Jules Nelissen na afloop terug. ‘Tussen de twee ontstond vervolgens een opstootje, waarna heel veel spelers erbij kwamen. In eerste instantie leek het snel gesust, maar al snel liep het opnieuw uit de hand en dat was voor mij reden om de wedstrijd te staken.’ Hervatten na een afkoelperiode was geen optie voor de leidsman uit Deventer. ‘De vechtpartij was zo massaal, met zowel staf als spelers, en ook in de catacomben gebeurde er nog van alles, dat het niet verstandig was om de wedstrijd te hervatten’.

BEELDEN

Overigens was op de beelden van Hoogeveen TV te zien dat er vooral sprake was van duw en trekwerk en verbale uitingen over en weer. Van een echte vechtpartij was dan ook geen sprake. Hoogeveen-trainer Nico Haak zag de bui al hangen. ‘Je voelde het aankomen. Je zag in de hele wedstrijd dat er veel irritatie was, met name vanuit de tegenstander naar ons. Er werden vervelende overtredingen gemaakt. Er waren momenten waarop onze spelers geslagen en nagetrapt werden. Het is allemaal te zien op de beelden. Ik heb de arbitrage gevraagd daar adequaat tegenop te treden, omdat ik voorzag dat het zo zou gaan eindigden. Helaas heb ik gelijk gekregen en daar baal ik van.’

De trainer baalt ook van het feit dat een uitstekende eerste seizoenshelft op deze wijze in mineur eindigt. ‘Je wilt gewoon een lekkere pot voetbal spelen, ook omdat Leonidas gewoon een uitstekende tegenstander is. Daar komt bij dat we bezig zijn om de club heel positief neer te zetten. We spelen mooi voetbal en halen goede resultaten de laatste jaren. Dan is het heel teleurstellend dat je dit moet meemaken.’

WEDSTRIJD BEGINT FRAAI

De wedstrijd begon nog zo mooi voor Hoogeveen. De ploeg wervelde weer zoals het de laatste weken al vaker deed en opnieuw was er een hoofdrol voor Jearl Margaritha die zijn ploeg fraai op een 1-0 voorsprong bracht. Hoogeveen verzuimde vervolgens verder afstand te nemen van de Rotterdammers, die zich goed herstelden.
De ploeg van oud-prof Roël Liefden begon steeds beter te voetballen, maar de Hoogeveen-defensie stond als een huis en gaf weinig weg. Toch bleef het spannend tot het moment dat de wedstrijd vroegtijdig tot een einde kwam.

Man van de wedstrijd: Twan Berends