Hoogeveen pakt koppositie in topper tegen SJC

SJC (zon)

Hoogeveen 1 (zon)

Hoofdklasse A

24 november 2019 14:00

Roelof Luinge

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag , samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Janet van der Weij

NOORDWIJK – Het was weer eens ‘Margaritha-time’ bij Hoogeveen. Met twee treffers bezorgde de aanvaller zijn ploeg een snelle 0-2 voorsprong in Noordwijk. In de topper tegen SJC speelde Hoogeveen een uitstekende eerste helft en ging het met een 0-2 voorsprong de rust in. In een spannende tweede helft kwam de thuisploeg nog terug tot 1-2, maar bleef de ploeg van trainer Nico Haak uiteindelijk overeind en mag het zich de nieuwe koploper noemen in de Hoofdklasse.

‘Het leek wel pleintjesvoetbal’, lachte aanvaller Jearl Margaritha na afloop voor de camera van Hoogeveen TV. Hij typeerde daarmee het spel van Hoogeveen in de eerste helft misschien nog wel het beste. Met SJC, de degradant uit de Derde Divisie, en Hoogeveen stonden er ook twee ploegen tegenover elkaar die het vooral van het voetballen moeten hebben. Hoogeveen ging dat het beste af. De ploeg liet de bal snel rondgaan en de thuisploeg kreeg maar weinig grip op met name Thomas Reinders en Jearl Margaritha. Laatstgenoemde eiste weer een hoofdrol voor zich op.

KUNSTSTUKJE

Na bijna een kwartier verslikte de defensie van SJC zich in Margaritha, waarna deze de bal fraai over de weifelende doelman Haggerty heen liftte. Halverwege de eerste helft herhaalde hij dit kunststukje nogmaals. Ditmaal na een fantastische pass van Kjelt Engbers.
Hoogeveen bleef hierna domineren, maar verzuimde verder afstand te nemen. SJC zette daar sporadisch wat tegenover met name via Stef van der Zalm.
In de tweede helft kwam er een ander SJC uit de kleedkamer. De thuisploeg zette meteen druk op Hoogeveen en de ploeg van Nico Haak had het hier moeilijk mee. Na een uur keerde de spanning ook volledige terug, toen invaller Melvin van Stijn als een duveltje uit een doosje de 1-2 binnen werkte. Wat volgde was een boeiend voetbalgevecht, waarbij SJC veel de lange bal hanteerde, maar de Hoogeveens defensie onder leiding van Levon van Dijk heer en meester was. Dat betekende niet dat SJC helemaal niet gevaarlijk was. Met name invaller Levy van Nispen was vlak voor tijd dichtbij de gelijkmaker. Die viel niet, waardoor Hoogeveen zich de nieuwe koploper mag noemen in de Hoofdklasse.

SJC – Hoogeveen: 1-2 (0-2). Scoreverloop: 14e en 23e Jearl Margaritha 0-1 en 0-2, 58e Melvin van Stijn 1-2. Scheidsrechter: Roelof Luinge. Gele kaarten: Engbers, Osazee (beiden Hoogeveen). Opstelling Hoogeveen: Borgman, Van Dijk, Margaritha (Anbergen), Menno Heerkes, Emil Bijlsma (Osazee), Tom Heerkes, Timmerman, Engbers, Zwikker (Rojer), Berends, Reinders.

Man van de wedstrijd: Kjelt Engbers