Hoogeveen pakt belangrijke punten in derby tegen Emmen

Hoogeveen 1 (zon)

Emmen 1

Resmon Roemahlewang
Alex Blekkink
Patrick Eberhard
Raphael Ngendakumana
Thom Alders

Hoofdklasse A

22 september 2019 14:00

D. (Douwe) Pals

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Janet van der Weij

HOOGEVEEN – Driekwart van de wedstrijd was er geen vuiltje aan de lucht voor Hoogeveen in de derby tegen Emmen. De ploeg van trainer Nico Haak leidde comfortabel met 3-0. Een dubbele wissels pakte vervolgens totaal verkeerd uit. Emmen kwam tien minuten voor tijd terug tot 3-2 met als gevolg dat het nog even billenknijpen was voor Hoogeveen. De drie punten werden uiteindelijk over de eindstreep getrokken.

Toch werd er na afloop vooral gepraat over de twee tegentreffers. ‘We maakten het ons zelf onnodig moeilijk’, vond ook verdediger Twan Berends. ‘Er is tot dat moment eigenlijk niets aan de hand, maar we zijn even dan toch weer niet scherp. Uiteindelijk trekken we de wedstrijd toch over de streep en dat verdient dan wel weer een compliment. Ik denk ook dat we de slechte wedstrijd van vorige week tegen Quick’20 wel recht hebben gezet.’
Na de wanprestatie van vorige week tegen Quick’20 was de doelstelling duidelijk, zo gaf aanvoerder Björn Zwikker na afloop aan. ‘We hebben duidelijk de ambitie om bovenin mee te spelen. De laatste weken strookte die ambitie niet met wat we op het veld lieten zien. Hetzelfde gold voor de trainingen. Vandaag was dat voor een groot deel beter, maar we zullen dat wel negentig minuten moeten laten zien.’
Tegenstander Emmen was met een realistische speelwijze naar Hoogeveen gekomen. ‘Hoogeveen is toch een ploeg die mee gaat doen om de prijzen. We hadden er dan ook voor gekozen om wat in te gaan zakken. Dat pakte niet goed uit van Hoogeveen was heer en meester de eerste helft en met name op het middenveld’, aldus Emmen-trainer Hendrik Oosting.

HOOGEVEEN HAD WEDSTRIJD ONDER CONTROLE

Oosting sloeg hiermee de spijker op z’n kop. Hoogeveen had volledig de wedstrijd onder controle onder aanvoering van de sterk spelende Björn Zwikker en de in de basis teruggekeerde Thomas Reinders. Zwikker opende ook na twaalf minuten de score door een vrijetrap fraai achter doelman Van der Swaluw te schieten.
Hierna verzuimde Hoogeveen langere tijd verder afstand te nemen. De tweede treffer viel uiteindelijk nog wel voor de rust en was meer dan verdiend. Met een prachtig balletje zette Saber Hendriks de scorende Jearl Margaritha vrij voor de keeper. Het viel sowieso op dat Hendriks en Margaritha elkaar steeds beter weten te vinden.
In de tweede helft bleef Hoogeveen de wedstrijd controleren en leek het na 64 minuten de wedstrijd definitief op slot te gooien. Een prima voorzet van Menno Heerkes werd doorgekopt door Margaritha, waarna Björn Zwikker als een duveltje uit een doosje bij de tweede paal scoorde.

WISSELS PAKKEN NIET GOED UIT

Nico Haak wisselde vervolgens twee keer. Thomas Reinders en Saber Hendriks verlieten moegestreden het veld voor Boris Rasevic en Sebastian Kleinheerenbrink. Een wissel die dramatisch uitpakte, vond ook aanvoerder Björn Zwikker na afloop. ‘Als je invalt moet je zorgen dat je klaar bent om in het tempo van de wedstrijd mee te gaan. Ik weet uit eigen ervaring dat het heel lastig is, maar dat betekent wel dat je je warming-up anders moet aanpakken. Nu waren de jongens niet klaar en klopte het ineens van geen kant meer.’
Boris Rasevic stond met knullig balverlies aan de basis van de 3-1 van Patrick Eberhard. ‘Als Boris scherp is en in een goed tempo speelt, kan hij ook een prima aanspeelpunt zijn. Dat is nu echter het probleem. Hij is nog niet fit genoeg, terwijl het zo’n goede voetballer is. Dat weet ik uit eigen ervaring, omdat ik trainer van hem ben geweest. Die jongen kan zo goed voetballen. Hij is echter niet de aller snelste en als je dan niet de aller fitste bent, kom je in de problemen. Dat is voor hem vervelend, maar voor ons ook. Ik weet echter dat als hij er alles aan gaat doen om fit te worden, hij voor ons een hele waardevolle speler kan zijn’, aldus Zwikker.
Toen Thomas Alders tien minuten voor tijd ook nog de 3-2 scoorde keerde de spanning helemaal terug, zeker omdat Emmen nog drie corners kreeg. De gelijkmaker viel echter niet en zou ook teveel van het goede zijn geweest voor de Emmenaren.

Man van de wedstrijd: Björn Zwikker