Moeizame bekerzege Hoogeveen bij SC Erica

Kalffstraat 84
7887AJ
ERICA

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

ERICA – SC Erica maakte het Hoogeveen in het verleden in de competitie en de nacompetitie vaak lastig. Inmiddels zijn de Ericanen afgezakt naar de derde klasse en speelt Hoogeveen in de 4e divisie. Toch werd het opnieuw geen eenvoudige middag voor Hoogeveen. Een stunt bleef echter uit, doordat Hoogeveen in de tweede helft een 1-0 achterstand uiteindelijk toch nog omboog in een 1-3 overwinning.

“Als je een spelletje speelt moet je ‘m winnen”, was Nico Haak vooraf nog duidelijk over de bekerintenties van Hoogeveen. “We willen ook graag de beker winnen en nemen deze wedstrijd zeker serieus. Als je ver komt kun je je ook plaatsen voor de landelijke beker en we hebben de afgelopen week op TV weer kunnen zien hoe mooi dat kan zijn.”

Wel startte hij met de nodige wijzigingen. “We hebben een aantal weken met een vaste kern gespeeld en dat ging hartstikke goed. We hebben echter ook een bank en die is goed en competitief. Ik wil het ook graag competitief houden, vandaar dat ik vandaag kies voor een aantal andere jongens. Zij moeten maar laten zien hoe dicht ze er tegenaan zitten.”

Intenties duidelijk

Vanaf de aftrap waren de intenties van beide ploegen duidelijk. Hoogeveen begon echter veel te nonchalant en dat werd na negen minuten meteen afgestraft. Louis Vijfhuizen raakte de bal verkeerd, waarna Jasper Haandrikman de scorende Pelle de Vries kon bedienen. De thuisploeg trok zich vervolgens massaal terug en Hoogeveen creëerde nauwelijks iets. Sterker nog, Erica was via een fraaie afstandspegel van opnieuw De Vries nog het dichtst bij de tweede treffer.

“Het tempo was veel te laag en we hadden veel teveel balbehandelingen nodig om de bal van de één naar de ander te krijgen”, keek Jim Veltmaat na afloop voor de camera van Hoogeveen TV terug op de eerste helft. “Dat doelpunt was natuurlijk een domme fout, maar ook daarna maakten we voortdurend verkeerde keuzes. De backs stonden ook te hoog, waardoor we op één lijn kwamen te staan en lastig door de as konden combineren.”

Schade hersteld

Ondanks dat de missie van Erica in de eerste helft succesvol was, kostte het natuurlijk wel veel kracht en energie. In de tweede helft was de pijp dan ook al snel leeg en het men geen antwoord op de komst van Noah Schuurman en Sil Kuurman. Laatstgenoemde stond na vier minuten aan de basis van de gelijkmaker. Zijn inzet werd nog gekeerd door doelman Gebbeken, maar in de rebound was Emil Bijlsma wel succesvol. Een kwartier later had Hoogeveen de schade helemaal hersteld. Een voorzet van Jim Veltmaat werd ongelukkig in het eigen doel geschoten door Jelmer Schepers. Twee minuten later was het duel helemaal beslist, toen Justin Benjamins een voorzet van Sil Kuurman over de doelman in het doel kopte.

Debuut

Mooi moment was nog wel het debuut van Milan Hoogeveen in de slotfase van het duel. De zoon van oud-speler Andres Hoogeveen maakte hierdoor op 16-jarige leeftijd zijn debuut in de hoofdmacht.