Hoogeveen zaterdag sterkste in stadderby

Hoogeveen 1

De Weide 1

4 februari 2023 14:30

V. Buitenhuis

Sportpark Bentinckspark
Sportveldenweg 1
7902NX
HOOGEVEEN

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Tijn Jutstra

HOOGEVEEN – Net als in de heenwedstrijd wist Hoogeveen zaterdag de stadsderby tegen De Weide opnieuw in haar voordeel te beslechten. Na vijftig minuten leek de wedstrijd bij een 3-0 stand al te zijn beslist. In de slotfase sloeg echter toch nog de vlam in de pan. De Weide kwam terug tot 3-2, maar zag Marcel Linthorst de wedstrijd uiteindelijk definitief in Hoogeveens voordeel beslissen.

Routinier Mitchell Luchtenberg leek namens De Weide al in de eerste seconden de toon te zetten. De aanvoerder, bij afwezigheid van Vincent Coulier, ging er fors in bij Twan Reinders maar ontsnapte aan een kaart. Toch was het in eerste instantie niet de opmaat voor het verdere verloop van de wedstrijd voor wat betreft De Weide.

Jongens tegen de mannen

Voetballend hield de jeugdige ploeg van Patrick Beek wel stand, maar qua slimheid was er duidelijk sprake van een duel tussen de jongens van De Weide en de mannen van Hoogeveen. De thuisploeg zocht zo nu en dan ook de grenzen op en brak na 24 minuten de wedstrijd open via Kevin Kerssies. Het was het begin van een sterke fase van de ploeg van Herman Schonewille en Marlon Kruis. Het resulteerde al snel in een tweede treffer. Een fraaie aanval werd afgerond door Marcel Linthorst.

Bij het begin van de tweede helft ontsnapte Kevin Kerssies aan een rode kaart. Hoogeveen bleef hierdoor met elf spelers staan en leek na vijf minuten de wedstrijd al te beslissen toen Twan Reinders succesvol vrij mocht aanleggen: 3-0. Daarna kreeg Hoogeveen mogelijkheden op meer, maar verzuimde het verder afstand te nemen.

Vele gewissel

Het spel werd er mede door het vele gewissel ook niet beter op. Aan de ene kant is het begrijpelijk dat een aantal spelers speelminuten wordt gegund, maar aan de andere kant valt er ook wat voor te zeggen om de wedstrijd eens met dezelfde namen of een beperkter aantal wissels af te maken. Zeker als je misschien wel de beste eerste helft van het seizoen hebt gespeeld.

Ook Patrick Beek bracht vier verse krachten in en dat leidde wel tot resultaat. Halverwege de tweede helft bracht Nick Muysson met een fraaie treffer de spanning enigszins terug. Dat laatste gebeurde helemaal toen vijf minuten voor tijd scheidsrechter Vincent Buitenhuis wel heel makkelijk een strafschop gaf na een vermeende overtreding van Ruben de Haas op Dennis Morsink. Mitchell Luchtenberg liet Raymon Slot vervolgens kansloos vanaf de strafschopstip.

Bekroning

Het publiek ging er eens goed voor zitten. Echt spannend werd het echter niet. In de blessuretijd besliste Marcel Linthorst dan ook op aangeven van Djalfahno van der Haar de wedstrijd definitief de wedstrijd in Hoogeveens voordeel. Een mooie bekroning voor Linthorst die op zijn oude dag lijkt te spelen als in zijn beste dagen.

Ondanks deze treffer sloeg de vlam toch nog even in de ban. Er ontstond een opstootje, waarna scheidsrechter Buitenhuis de boel eerst zonder kaarten leek te sussen, maar uiteindelijk doelman Slot rood gaf. Het zorgde toch nog voor een kleine kater bij Hoogeveen dat toch al niet breed in het aantal keepers zit.