Hoogeveen zaterdag wint enerverende derby

Vitesse'63 1

Hoogeveen 1

3e klasse D

26 november 2022 14:30

P. Maas

Sportpark Vitesse
Sportlaan 1 A
7958SL
KOEKANGE

Opstelling Hoogeveen 1

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Albert Stegeman

KOEKANGE – In een enerverende en intense wedstrijd heeft Hoogeveen zaterdag goede zaken gedaan. De derby tegen Vitesse’63 werd met 1-3 gewonnen, mede dankzij uitstekend keeperswerk van uitblinker Raymon Slot.

Drie weken geleden leek Hoogeveen na de nederlaag tegen ZZVV de titelstrijd te kunnen vergeten. Het gat met de ploeg uit Zuidwolde bedroeg toen negen punten. Na zaterdag ziet de wereld er weer anders uit. Er zit zand in de motor bij ZZVV en Hoogeveen voelt zich zeer content met de rol van jager. Inmiddels is de achterstand geslonken tot vier punten.

Karakter

Wat bij Hoogeveen vooral opvalt in vergelijking met andere jaren is het enorme karakter in de ploeg. Regelmatig wordt de grens opgezocht, maar het is wel een verklaring van het feit dat wedstrijden die in het verleden werden verloren nu worden gewonnen. Het duel met Vitesse’63 was daar een goed voorbeeld van.

De thuisploeg zit de laatste weken een beetje in een dip en was in het eerste kwartier ook de onderliggende partij. Het was dan ook niet onverdiend dat Kevin Kerssies na een kwartier de score opende voor de Hoogeveners. Vervolgens verzuimden Eduard Kobes en Kevin Kerssies de score verder uit te breiden en viel de gelijkmaker na een half uur een beetje uit de lucht. Doelman Slot moest zijn doel uitkomen  om een bal weg te werken, maar schoot deze tegen het lichaam van Ruben Westert. De aanvaller had vervolgens vrije doorgang en kon de bal in het lege doel werken.

Bovenliggende partij

Na de rust was het Vitesse dat de bovenliggende partij was. Sander van Dijk raakte na één minuut uit een vrijetrap de lat. Vervolgens kregen Peter Kuiper en Lars Heuvelman twee dotten van kansen, maar hield Raymon Slot zijn ploeg op de been.

Net als de gelijkmaker van Vitesse kwam ook de 1-2 van Hoogeveen na een uur spelen een beetje uit de lucht vallen. Invaller Nick Kroezen stuurde met een splijtende pass Kevin Kerssies weg. Diens voorzet werd vervolgens in het eigen doel gewerkt door Lars Heuvelman. De wedstrijd was daarmee nog niet beslist, want de thuisploeg kwam tot twee keer toe heel dichtbij de gelijkmaker. Eerst belandde een inzet van Frits ten Kate via Slot op de lat en vlak daarna vond ook Ruben Westert de goalie op zijn pad.

Definitieve nekslag

Uiteindelijk viel de treffer twintig minuten voor tijd aan de andere kant. Doelman Thomas Keizer kreeg een inzet van Marcel Linthorst niet onder controle, waarna Kevin Kerssies er als de kippen bij was om te scoren. Het bleek de definitieve nekslag voor Vitesse, ondanks dat Lars Heuvelman nogmaals de lat raakte.