Monsterscore Hoogeveen in derby tegen VKW

HOOGEVEEN

Opstelling

Verslag, samenvatting + interviews: Gerjo Stegeman - Foto's: Natasja Hegeman

HOOGEVEEN – Na twee nederlagen op rij moest Hoogeveen zondag winnen om een dramatische seizoenstart te voorkomen. VKW werd uiteindelijk het slachtoffer. De ploeg van trainer Nico Haak tankte zelfvertrouwen en haalde flink uit: 8-2.

Hoogeveen was uitgeweken naar de nieuwe kunstgrasmat van buurman HZVV omdat de eigen mat op dit moment wordt vervangen. De nieuwe ondergrond viel blijkbaar in de smaak want vanaf minuut één was het eenrichtingsverkeer richting het doel van de promovendus uit Westerbork. Het duurde echter bijna twintig minuten voordat het veldoverwicht ook in de score tot uitdrukking werd gebracht. Giorgio Beltau slingerde een corner hoog voor het doel waar Alex Blekkink boven alles en iedereen uittorende en doelman Martijn Mulder kansloos liet.

Ban gebroken

De ban was gebroken en drie minuten later verdubbelde Justin Benjamins met een fraaie treffer de score. Vervolgens deelde ook Emil Bijlsma in de feestvreugde. Vanaf de eigen helft begon hij een solo om deze vervolgens te bekronen met een treffer. In de blessuretijd leek Jamai Kriekjes na goed voorbereidend werk van Raphael Ngendakumana de wedstrijd definitief op slot te gooien.

Opleving VKW

In de tweede helft kregen de gasten een kleine opleving en leek Hoogeveen weer te vervallen in de fouten van de voorgaande weken. Anjo Willems, uit een penalty, en Thijs Uineken met een prachtige vrije trap, verkleinden in een paar minuten de achterstand naar 4-2.
Daarna schrok Hoogeveen weer wakker en herpakte zich. Meteen werd ook duidelijk dat als de ploeg gas gaf, er geen houden meer aan was voor VKW. Eerst krulde Menno Heerkes een vrijetrap prachtig in het doel, waarna vlak daarna aanvoerder Levon van Dijk de zes treffer mocht binnenschieten.

Historie geschreven

Vervolgens werd er historie geschreven. Jan ten Cate scoorde zaterdag nog voor Hoogeveen zaterdag tegen De Weide. Een dag later mocht hij debuteren en dat deed hij meteen met zijn eerste treffer voor de zondagtak: 7-2. In de blessuretijd stond hij ook aan de basis van de achtste treffer. Met een afgemeten wreeftrap bereikte hij Jamai Kriekjes die het overzicht bewaarde en aanvoerder Levon van Dijk zijn tweede treffer liet scoren.

Opgelucht

De aanvoerder was na afloop opgelucht. “We hadden een overwinning nodig en dan is het natuurlijk heerlijk als je met zulke cijfers wint. De laatste weken ging het niet goed en liepen we telkens tegen dezelfde problemen aan. We hebben vandaag bij vlagen goed voetbal gespeeld en kwamen snel op voorsprong. In de tweede helft hadden we even een inzinking, maar daarna pakten we het weer goed op. Dit geeft vertrouwen voor de komende wedstrijden.”