Geduldig Hoogeveen langs hekkensluiter De Zouaven

7902NX
HOOGEVEEN

Verslag, samenvatting + interviews: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

HOOGEVEEN – Hoogeveen stapte opnieuw met een overwinning van het veld. Een eenvoudige middag werd het echter niet tegen hekkensluiter De Zouaven. De ploeg van Nico Haak zag Noah Schuurman in de beginfase een strafschop missen, waarna het pas een kwartier voor tijd een gaatje in de defensie van de gasten wist te vinden. Uiteindelijk werd het ook nog 2-0.

Vorig seizoen snoepte De Zouaven Hoogeveen de eerste punten af en werd het 2-2. Eerder hield het dit seizoen koploper RKAVV op 0-0, dus Hoogeveen was gewaarschuwd. Nico Haak moest noodgedwongen een aanpassing doen. Justin Benjamins was vanwege droeve omstandigheden niet aanwezig. Louis Vijfhuizen startte mede hierdoor in de punt van de aanval. Noah Schuurman speelde weer als wing-back.

Gemiste strafschop

Schuurman is de laatste weken in bloedvorm en het was dan ook niet vreemd dat hij achter de bal ging staan toen Hoogeveen na een kwartier terecht een strafschop kreeg. De topschutter schoot de bal echter hard naast. Hoogeveen bleef vervolgens geduldig op zoek gaan naar de openingsgoal. De Zouaven zat er echter bovenop en verdedigde uitstekend. Als het al wat weg gaf, stond daar altijd de uitstekende doelman Patrick Schooneman.

Vlak na rust kreeg Jim Veltmaat misschien wel de grootste mogelijkheid. De middenvelder had alle tijd om aan te leggen, maar schoot te gehaast. Na een uur raakte Noah Schuurman de paal en leek een treffer niet uit te kunnen blijven. Echter zoals zo vaak viel deze bijna aan de andere kant. Eerst moest doelman Stan Meekhof ingrijpen op een inzet van Yunus Bacaksiz en vervolgens stuitte ook Thomas Hand op de goalie.

Verzet gebroken

Nadat Hoogeveen van de schrik was bekomen, viel een kwartier voor tijd dan toch de openingstreffer. Jim Veltmaat legde de bal terug op zijn maatje Noah Schuurman, die vrij vanaf elf meter de bal hard in de touwen joeg. Het verzet van de gasten uit Grootenroek was gebroken en vlak na de openingstreffer besliste Jim Veltmaat met een geplaatst rollertje de wedstrijd definitief in Hoogeveens voordeel.

Prima resultaat

“We wisten dat De Zouaven ver terug zou zakken en dat het een lastige middag zou kunnen worden”, keek Louis Vijfhuizen na afloop terug voor de camera van Hoogeveen TV. “We speelden de bal wel goed rond, maar prikten te weinig. Het is een cliché, maar als die strafschop er in gaat wordt het een hele andere wedstrijd. Na rust werden zij wat vermoeider en verplaatsen we een aantal keren goed het spel en valt hij uiteindelijk alsnog. Natuurlijk wil je graag met grote cijfers winnen, maar uiteindelijk is dit een prima resultaat.”