Hoogeveen heeft titel voor het grijpen

Hoogeveen 1 (zon)

Velsen Rkvv

4e Divisie A

21 mei 2023 14:00

J.C. Jensch

Sportpark Bentinckspark
Sportveldenweg 1
7902NX
HOOGEVEEN

Opstelling

Verslag + samenvatting: Gerjo Stegeman - Video: Mané Mol - Foto's: Natasja Hegeman

HOOGEVEEN – Na het landkampioenschap in 1978 lijkt Hoogeveen 45 jaar later opnieuw geschiedenis te schrijven. Volgende week kan het als eerste Hoogeveense club de stap maken naar de Derde Divisie. Een gelijkspel volstaat dan als men in Leidschendam aantreedt tegen RKAVV, dat zelf zondag de kansen op de titel verspeelde. Hoogeveen zelf deed wat het moest doen en versloeg Velsen met 3-1.

RKAVV speelde met 1-1 gelijk bij VOC en zag de achterstand naar Hoogeveen hierdoor groeien naar vier punten. De enige concurrent voor Hoogeveen is Purmersteijn. Die ploeg maakte geen fout en versloeg Alcides met 5-1. Hoogeveen heeft qua doelsaldo 11 treffers meer gescoord dat de concurrent uit Purmerend, waardoor een gelijkspel voldoende lijkt.

Toch zal RKAVV deze zege niet cadeau geven. Mocht Purmersteijn namelijk verliezen van SJC dan zouden Be Quick 1887 of Hollandia er nog met de 3e periode vandoor kunnen gaan. RKAVV zal Purmersteijn dan moeten passeren op de ranglijst om zo de periode van Hoogeveen over te nemen. Men kan dus geen risico nemen. Kortom, het belooft het spannende middag te worden in Leidschendam.

Velsen start aanvallend

Op papier leek de wedstrijd tegen Velsen een makkelijke voor Hoogeveen. De ploeg uit Noord-Holland verkeert in degradatiezorgen en stond vooraf op de veertiende plaats. Maar de gasten gingen gelijk aanvallend van start en kregen goede kansen op de openingstreffer. Floris Reurts raakte de paal en ook Tim Groenewoud was gevaarlijk. Maar in plaats dat Velsen de score opende, viel de treffer aan de andere kant.

Na 17 minuten spelen scoorde Jim Veldmaat de openingstreffer. Een prachtige aanval ging hieraan vooraf. Vijf minuten later was het opnieuw raak voor Hoogeveen, alleen was het nu Louis Vijfhuizen die de treffer maakte. Een vrijetrap van Jim Vetmaat belandde enigszins gelukkig via Björn Klaassens op het lichaam van de doelpuntenmaker.

Makkelijke middag

Hoogeveen leek een hele makkelijke middag tegemoet te gaan toen Vijfhuizen vlak voor rust zelfs 3-0 maakte. In de tweede helft schakelde Hoogeveen een tandje terug. De werd Emil Bijlsma gespaard. Dat gebeurde ook al met Noah Schuurman, die op scherp stond qua gele kaarten en daarom voor de zekerheid aan de kant bleef.

Velsen profiteerde daarvan en kwam terug tot 3-1 via Floris Reurt. Vlak daarna keerde de spanning bijna helemaal terug toen Daniël Man een enorme kans naast schoot. Daarna bleef Hoogeveen rustig de bal rondspelen. Gescoord werd er niet meer, al raakte Tom Heerkes nog wel de paal.

Grote wens

“Het zal mijn allergrootste wens zijn dat het nu echt lukt volgende. Dat zal echt gaaf zijn”, aldus de afscheidnemende trainer Nico Haak. “Het zullen er echter vol voor moeten gaan. Een sportman doet zijn sportieve plicht en dat zal ook voor RKAVV gelden.”

Bekijk hier de live-uitzending terug met gesprekken met Nico Haak, Thomas Reinders, Björn Klaassens, Sem Nijkamp en de analyses van Björn Zwikker.