Hoogeveen maakt geen fout tegen De Zouaven

Raadhuislaan 12
1613KR
GROOTEBROEK

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Natasja Hegeman.

GROOTEBROEK - De titelstrijd in de Vierde Divisie blijft ongemeen spannend. Hoogeveen bleef door een 0-2 zege bij De Zouaven met nog vier duels te gaan koploper. Purmersteijn en RKAVV volgen op twee punten, terwijl het gat met HBS groeide naar drie punten.

De concurrent uit Den Haag gooide er voor aanvang van de topper tegen SJC maar even de hashtag ‘op naar de titel’ uit op Twitter. Die titel is nu weer wat verder weg. Hoogeveen rekent zich echter nog niet rijk en is zeker ook wat voorzichtiger met z’n uitspraken. Vorige seizoen was de platte kar in de winterstop immers al geregeld, maar werd een enorme voorsprong verspeeld.

Het team van Nico Haak is echter wel een stuk verder en vooral volwassener dan toen. Dat bleek ook tegen De Zouaven, dat nog strijd tegen degradatie maar met een goede reeks bezig was. Vanaf het begin domineerde Hoogeveen de wedstrijd en legde het de thuisploeg de wil op. Probleem was net als tegen Westlandia een week eerder dat de kansen niet werden benut. Telkens liepen de aanvallen op het laatste moment stuk en op andere momenten voorkwam de uitstekende doelman Patrick Schooneman een treffer. Vlak voor rust werd de ban dan toch gebroken. Na prachtige aanval bediende Menno Heerkes de men het hoofd scorende Sil Kuurman op maat: 0-1.

Gemiste strafschop

Na de rust verzuimde Hoogeveen opnieuw verder afstand te nemen. De grootste kans was na acht minuten voor Björn Klaassens. De verdediger mocht, na een overtreding op Sil Kuurman, aanleggen vanaf de strafschopstip maar zag zijn inzet gekeerd worden door Schooneman.

De Zouaven, dat topscorer Jurre Duijn node miste, putte hier moed uit maar leek halverwege de tweede helft toch de genadeklap te incasseren toen de sterk spelende Sil Kuurman een perfecte voorzet in huis had die met het hoofd werd afgerond door Louis Vijfhuizen.

Aansluitingstreffer blijft uit

Hoogeveen kreeg vervolgens alle gelegenheid verder uit te lopen, maar zag de thuisploeg bijna de aansluitingstreffer scoren. Na een wel heel makkelijk gegeven strafschop mocht de jonge Niek de Jong aanleggen vanaf de strafschopstip. Tot zijn grote pech gleed zijn standbeen weg op de droge kunstgrasmat en ging zijn inzet over het doel van Stan Meekhof.

Ngendakumana raakte hierna nog de paal en er werden nog een aantal kansen gemist, waardoor de score bleef steken op 0-2. “Het scoren gaat de laatste tijd wat moeizaam en dat is wat we ons kunnen verwijten”, keek Louis Vijfhuizen na afloop terug. “We speelden ze echter bij vlagen van het kastje naar de muur. Ze wilden wel druk zetten, maar hebben volgens mij in de eerste helft geen enkele keer op ons doel geschoten. In de tweede helft hadden we ook een aantal prachtige aanvallen, maar het is jammer dat we ons zelf dan niet belonen.”

Stiekem vooruit kijken

Stiekem kijkt Vijfhuizen toch nog even verder vooruit. “Over twee weken spelen we de derby tegen Alcides en daarna de topper bij SJC. Hopelijk komen we daar goed doorheen en morsen RKAVV en Purmersteijn punten zodat we het thuis tegen Velsen kunnen afmaken. We willen het liever niet aan laten komen op de laatste wedstrijd uit bij RKAVV. Verder zullen we het er niet over hebben, maar een beetje speculeren mag wel”, besluit Vijfhuizen met een glimlach.