Eenvoudige middag Hoogeveen bij Velsen

Wolff en Dekenlaan 144
1985HT
DRIEHUIS NH

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

DRIEHUIS – Was het de snelste treffer uit de clubgeschiedenis van Hoogeveen? Niemand die het exact weet. Snel was de openingstreffer van Jim Veltmaat na zeventien seconden in ieder geval wel. Het was tevens de opmaat voor een eenvoudige middag voor de in bloedvorm verkerende Hoogeveners, die uiteindelijk met 0-4 wonnen. Een stand die bij de rust al was bereikt.

Hoogeveen is aan een indrukwekkende serie bezig. Nu is dat niet uniek, maar vooral de wijze waarop dat gebeurt is imponerend. Men speelt geconcentreerd, volwassen, met strijdlust en vooral ook prachtig combinatiespel. Het belooft veel voor de clash van komende zondag op het Bentinckspark met de nummer twee RKAVV dat één puntje meer heeft. Koploper HBS heeft een marge van twee punten met de ploeg van trainer Nico Haak.

Gretigheid

De verkleumde toeschouwers op sportpark Driehuis konden nauwelijks knipperen met hun ogen of de eerste treffer lag al in het net. Een goede voorzet van Sil Kuurman werd na 17 tellen goed afgedrukt door Jim Veltmaat. Het gaf de scherpte en gretigheid bij Hoogeveen goed weer. De vorige keren had men het altijd lastig tegen Velsen ondanks dat die ploeg geen hoogvlieger is in de Vierde Divisie.

Hoogeveen ging hierna door en tikte de thuisploeg van het kastje naar der muur. Sil Kuurman had na vier minuten de score al kunnen verdubbelen, maar stuitte op doelman Dennis Flecken. Uiteindelijk duurde het nog tot de 27e minuut voordat de tweede treffer viel. Een fraaie aanval van Hoogeveen leek eerst onschadelijk te worden gemaakt totdat een verdediger de bal pardoes in de voeten schoof van Sil Kuurman die het cadeautje gretig uitpakte.

Tempo verder omhoog

Hoogeveen krikte het tempo vervolgens verder omhoog en breidde via Menno Heerkes de score verder uit. In de blessuretijd werd het kwartet treffers compleet gemaakt. Na wederom een prachtige aanval legde Justin Benjamins de bal pan klaar voor Louis Vijfhuizen.

Zoals zo vaak bij een grote voorsprong viel in de tweede helft wat tegen. Velsen wilde de score verder beperken, terwijl Hoogeveen steeds meer gas terugnam en zich leek te sparen voor de kraker van zondag tegen RKAVV. Het kon het zich zelfs veroorloven om aanvoerder Levon van Dijk de tweede helft aan de kant te houden. Toch was het niet zo dat er helemaal geen kansen vielen te noteren. Met name de sterk spelende Sil Kuurman was dichtbij de vijfde treffer, maar vond telkens doelman Dennis Flekken op z’n pad.

Prachtige afsluiting

Alex Blekkink keek na afloop al vooruit naar de kraker van zondag tegen RKAVV. “Het is natuurlijk prachtig om de eerste seizoenshelft met zo’n wedstrijd te mogen afsluiten. Ook zij hebben een goede, voetballende ploeg. Kortom, vergelijkbaar met ons dus ik verwacht dat het een prachtige krachtmeting gaat worden.”