Topper tussen Hoogeveen en HBS eindigt onbeslist

7902NX
HOOGEVEEN

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

HOOGEVEEN – De spanning in de top van de 4e Divisie blijft ook na zondag om te snijden. De topper tussen de nummer 2 Hoogeveen en de nummer 1 HBS eindigde onbeslist: 2-2. Een uitslag waar beide ploegen mee konden leven. Gevolg is dat de top zeven nog dichterbij elkaar kruipt.

Bij Hoogeveen startte Björn Klaassens in de basis. De verdediger kreeg vrijdag groen licht van de KNVB en komt over van FC Emmen O21 waar hij ook onder Nico Haak speelde en trainde. De Beilenaar maakte een zeer verdienstelijk debuut.

Het publiek kreeg een heerlijke wedstrijd te zien, met attractief, aanvallend voetbal. Beide ploegen zochten de aanval en de gasten uit Den Haag openden binnen tien minuten de score. Martijn le Congé krulde een vrije trap langs doelman Stan Meekhof: 0-1.

Tegenvaller

Tegenvaller voor de ploeg van Nico Haak was het feit dat Justin Benjamins al na een kwartier de wedstrijd moest staken. Zijn vervanger Giorgio Beltau kreeg vervolgens een bijna niet te missen kans. Hoogeveen pakte in die fase wel het initiatief en dat werd na 25 minuten bekroond met de gelijkmaker. Noah Schuurman was de verdediging van HBS te snel af en gaf Sem Nijkamp een niet te missen kans, wat de middenvelder ook niet deed. Het was de eerste treffer van de Emmenaar voor Hoogeveen.

Vlak voor rust miste Schuurman nog een goede mogelijkheid om Hoogeveen op voorsprong te schieten, zodat beide ploegen halverwege met een gelijke stand de kleedkamers opzochten.

Zware charge

Hoogeveen kreeg na rust de eerste kans van de tweede helft, maar Emil Bijlsma schoot hoog over. Diezelfde Bijlsma mocht van geluk spreken dat hij nog op het veld stond. Kevin Schutte kwam veel te hard in. Een charge die misschien wel rood verdiende, maar met geel werd bestraft door scheidsrechter Max Kok.

Net als voor rust golfde ook in de tweede helft het spel op en neer en weer namen de gasten een voorsprong. Niels van Pelt kopte een vrije trap binnen in de korte hoek, waarbij de defensie van Hoogeveen leek de slapen.

Verdiende gelijkmaker

Hoogeveen was van slag en had geluk dat HBS niet wist te profiteren. Na een aantal wissels kwam Hoogeveen weer beter in de wedstrijd. Invaller Raphael Ngendakumana leek de 2-2 binnen te schieten, maar HBS-doelman Delano Kortstam redde bekwaam.

Hoogeveen kwam, vijf minuten voor tijd, verdiend op gelijke hoogte. Louis Vijfhuizen werd buiten de zestien meter vastgehouden, maar ging in het strafschopgebied naar de grond. Scheidsrechter Max Kok kende geen twijfel en legde de bal op de stip. Invaller Jamai Kriekjes bleef ijzig kalm en schoot de 2-2 eindstand binnen.