Ngendakumana kopt Hoogeveen naar zege

Rijksstraatweg 14
9752AD
HAREN GN

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

HAREN – Uitgerekend de kleinste speler van het veld kopte Hoogeveen zondag naar de zege in de altijd beladen wedstrijd tegen Be Quick 1887. Raphael Ngendakumana scoorde in de slotfase als invaller de enige en winnende treffer waardoor Hoogeveen op de ranglijst steeg naar de tweede plaats en de koppositie in de 2e periode overnam van Rohda Raalte.

De thuisploeg was door schorsingen en blessures zwaar gehavend. Trainer Steven Wuestenenk startte hierdoor met twee speler van de O21 in de basis. Ook Hoogeveen was niet compleet. Zo moet Nico Haak het waarschijnlijk lang stellen zonder aanvoerder Levon van Dijk. Ook Sil Kuurman en Jordy Gierveld keken vanaf de zijlijn toe. Laatstgenoemde zal ook lang uit de roulatie zijn. Daar tegenover staat waarschijnlijk de komst van Björn Klaassens, die noodgedwongen moet stoppen bij FC Emmen O21. Komende week hoopt Hoogeveen groen licht te krijgen van de KNVB voor de komst van de verdediger uit Beilen.

Goede kansen

Het was een wedstrijd waarin beide ploegen in fases het betere van het spel hadden. Hoogeveen kreeg via Sem Nijkamp en Louis Vijfhuizen in het begin twee goede kansen. Be Quick was na een half uur gevaarlijk via Robbin van Kooten en een bal op de bovenkant van de lat van Daniel Teune.

Grootste kans

Na de pauze kreeg Be Quick de grootste kans van de wedstrijd. Van Kooten kon op Hoogeveen doelman Stan Meekhof af. Hij schoot niet zelf, maar gaf af op Nagesh Amatsaleh, die de bal van dichtbij voor open doel wist over te schieten.

Be Quick doelman Robert Smit was belangrijk toen hij schoten van Noah Schuurman en Tom Heerkes stopte. De wedstrijd leek op een gelijkspel uit te draaien. Maar de kleinste man van het veld, Raphael Ngendakumana, kopte in de 82e minuut een voorzet van Jim Veltmaat achter Smit: 0-1.

Spannend

Door dit resultaat blijft het ongemeen spannend in de Vierde Divisie. HBS is koploper, waarna Hoogeveen samen met Purmersteijn en RKAVV volgt met drie punten minder. Ook SJC, Rohda Raalte en Westlandia zijn nog volop in de race. Volgende week wacht in Hoogeveen de topper tussen Hoogeveen en HBS.

Louis Vijfhuizen, die tijdelijk de aanvoerdersband overneemt van Levon van Dijk, ziet de topper met vertrouwen tegemoet. “We hebben nog wat recht te zetten tegen HBS. In Den Haag gaven we het eerder dit seizoen in een paar minuten helemaal weg. Ik hoop dat we het ritme van voor de winterstop nu weer te pakken krijgen. We spelen tot de laatste twee wedstrijden tot de zestien van de tegenstander goed, maar dan moeten we wel een keer toeslaan. Als je dan vervolgens snel de 2-0 en 3-0 maakt ga je ook weer wat lekkerder voetballen, krijg je meer vertrouwen en kom je waarschijnlijk weer in een flow.”