Hoogeveen schrijft geschiedenis met kampioenschap 4e Divisie

Sportparkweg 4
2263SX
LEIDSCHENDAM

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, samenvatting, interviews: Gerjo Stegeman - Video: Mandé Mol, Janet van der Weij en Thijs Rundervoort - Foto's: Martin van Dijk.

LEIDSCHENDAM/HOOGEVEEN – Het is voetbalvereniging Hoogeveen na het landskampioenschap in 1978 opnieuw gelukt om opnieuw geschiedenis te schrijven. Zondag werd de ploeg van trainer Nico Haak kampioen van de 4e Divisie en het promoveert daardoor als eerste Hoogeveense club naar de 3e Divisie.

Hoogeveen verloor het duel tegen RKAVV in de slotfase wel met 1-0, maar toen wat de titel al binnen. De wedstrijd begon namelijk een kwartier later dan gepland vanwege diverse omstandigheden. Omdat SJC tegen Purmersteijn wel om 14.00 uur was begonnen, hadden beide ploegen een voordeel, omdat voor beide ploegen de wedstrijd in Noordwijk van belang was.

Verrassende nederlaag concurrent

Hoogeveen hoorde daarom ruim voor tijd dat concurrent Purmersteijn verrassend met 2-1 had verloren. Ongeacht het eindresultaat was de titel daarmee een feit. Tegenstander RKAVV moest vervolgens winnen om zich te plaatsen voor de nacompetitie. Dat laatste gebeurde, zodat het dubbel feest was op de Kastelentring in Leidschendam.

In een slechte wedstrijd viel er voor het neutrale publiek weinig te genieten. De eerste tien minuten waren nog wel aardig. De thuisclub kreeg al direct een grote kans via Zakaria Amrani, maar Hoogeveen doelman Stan Meekhof redde bekwaam. Aan de andere kant werden Hoogeveners een paar keer gevaarlijk via o.a. Sil Kuurman en Justin Benjamins. Maar tot grote kansen, laat staan doelpunten, leidde dit niet. De 0-0 ruststand was ook logisch.

Titel ondanks tegentreffer

In de tweede helft gebeurde er nog minder. Toen SJC op 2-0 kwam, kon Hoogeveen de titel niet meer ontgaan. In blessuretijd scoorde Purmersteijn nog de 2-1, maar kon een nederlaag niet voorkomen en dus kon Hoogeveen met nog tien minuten te spelen al feest vieren.

Ook voor de thuisclub werd het uiteindelijk feest, doordat Tom Plezier in de slotminuut vrij mocht aanleggen en doelman Stan Meekhof het nakijken gaf.

Bekroning

Het kampioenschap is een prachtige bekroning voor trainer Nico Haak, die de club na zes jaar verlaat. Hij gaat (naast zijn werk als hoofd jeugdopleiding bij FC Emmen) naar WKE’16 uit Emmen en wordt opgevolgd door Stef Lamberink. Haak werd na zijn overstap van de amateurs van Emmen naar Hoogeveen in 2018 meteen kampioen in de eerste klasse. Hoogeveen speelde daarna altijd bovenin mee in de vierde divisie, de voormalige hoofdklasse, hoewel twee van die jaren werden afgebroken door Corona.

“Mijn emoties schieten alle kanten op. Ik kan wel huilen, zo blij ben ik”, vertelde de trainer na afloop voor de camera van Hoogeveen TV. “Het is genieten en we gaan straks helemaal los. Het is echt ongelofelijk wat we met z’n allen hebben neergezet bij deze prachtige club. Ieder jaar ging het steeds in de tweede seizoenshelft mis. Nu lukt het, in mijn laatste seizoen wel. Geweldig”.

Aanvoerder Levon van Dijk, die al lange tijd geblesseerd is, mocht toch de kampioensschaal in ontvangst nemen. Van Dijk zat wel op de bank, maar kwam niet in het veld. Hij is de enige die in 2018 bij de vorige titel ook mee deed: ,,Ja het voelt wel anders. Maar dit is toch geweldig.’’

Bekijk hier het uitgebreide fotoalbum >>