Hoogeveen pakt periodetitel en koppositie in 4e Divisie

Perkenslag 1
9431HE
WESTERBORK

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

WESTERBORK – Hoogeveen is aan het eind van het seizoen sowieso verzekerd van promotieduels om promotie naar de 3e Divisie. Het zou een troostprijs zijn, want de ploeg van Nico Haak gaat vol voor de titel en is sinds zondag de koploper in de 4e Divisie. Dat gebeurde na een zwaar bevochten 0-1 zege bij hekkensluiter VKW.

Eerder dit seizoen verloor RKAVV bij VKW en zag het de 1e periodetitel aan haar neus voorbij gaan. Ook de koploper tot afgelopen zondag, HBS, verloor vrij recent nog in Westerbork. Hoogeveen was dus gewaarschuwd en hoopte op een snelle openingstreffer. Die kwam er ook. Na ruim een minuut werd een vrijetrap van Jim Veltmaat vanaf de zijkant door alles en iedereen gemist en konden de handen bij de Hoogeveen-supporters de lucht in.

Trekker overhalen

Hoogeveen, dat thuis met 8-2 had gewonnen van VKW, bleef de thuisploeg vervolgens onder druk zetten. Via Jim Veltmaat en Sil Kuurman werd het ook gevaarlijk, maar men verzuimde de trekker over te halen en hield VKW in leven. De Börkers waren echter nauwelijks gevaarlijk. Pas in de slotfase van de eerste helft kwam Anjo Willems net een teenlengte tekort om een voorzet van Roy Hutter af te ronden.

Voor de 1000 toeschouwers was het vooral spannend. Tot de wedstrijd in de 42e minuut ontvlamde door een arbitrale dwaling. Emil Bijlsma werd in het strafschopgebied aangetikt, waarna scheidsrechter Arthur Midden floot. Tot verbijstering van iedereen waren hij en zijn assistent echter de enigen die op het sportpark een overtreding buiten het strafschopgebied hadden gezien. Op de beelden van Hoogeveen TV was echter te zien dat de overtreding wel een meter binnen de dik gekalkte lijnen werd gemaakt.

Schuldbewust

Vervolgens sneed Hoogeveen zich zelf lelijk in de vingers. Eerst kreeg Sem Nijkamp zijn tweede gele kaart. De eerste was volkomen terecht, maar de tweede zwaar bestraft. Hoogeveen kon met 10 man verder. Assistent Rudie Pol kreeg vervolgens geel en keeperstrainer Raimon Benjamins rood vanwege opmerkingen op de leiding. Iets wat niet valt goed te keuren. “Als er beslissingen in ons nadeel worden genomen, moet je dat gewoon accepteren. De wijze waarop wij daar vanuit het team en de technische staf mee omgaan is niet altijd even goed”, sprak aanvoerder Menno Heerkes na afloop schuldbewust.

Met een man minder was het voor Hoogeveen in de 2e helft overleven. Dat lukte prima, al kwam men in het eerste kwartier een paar keer goed weg. Zelf verzuimde het in de blessuretijd de wedstrijd op slot te gooien en sloeg opnieuw in de slotfase de vlam in de pan. Ditmaal maakte VKW-er Tim Beugels een frustratieovertreding op Emil Bijlsma, waarna Beugels ook met rood kon inrukken. Een meer spannende dan fraaie zege eindigde zo in een 0-1 zege voor Hoogeveen.

Koploper

Hoogeveen staat nu voor het eerst dit seizoen bovenaan en heeft 1 punt meer dan HBS. Men gaat dan ook vol voor de titel. “We spelen natuurlijk al een aantal jaren mee bovenin en je ziet dat we een stuk volwassener en zijn geworden en ook wedstrijden zoals vandaag over de eindstreep kunnen trekken. Ook voetballend zijn we weer beter geworden. We moeten er echter nog tien wedstrijden keihard voor werken, dus we zijn er nog lang niet”, was de conclusie na afloop van Menno Heerkes.