Hoogeveen pakt in slotseconden periodetitel

Alphense Boys

Hoogeveen 1 (zon)

Milan Stiphout
Sami Haouam
Mike Bavelaar
Ilias Latif
Ammar Nadžak
Sami Haouam

Hoofdklasse A

27 februari 2022 14:00

R. Wiedijk

Sportpark De Bijlen
Sportlaan 2
2406LD
ALPHEN AAN DEN RIJN

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, samenvatting + reactie: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

ALPHEN A/D RIJN - De periodetitel in de Hoofdklasse is een feit voor Hoogeveen. De ploeg van trainer Nico Haak maakte in de allerlaatste minuut van de uitwedstrijd bij Alphense Boys de gelijkmaker en kan niet meer ingehaald worden door naaste belager Be Quick 1887. Ayoub Ben Ali Ahlaq was met de verlossende treffer de held van de dag.

Na het gelijkspel van vorig weekend zou opnieuw een gelijkspel voor Hoogeveen genoeg zijn om de periodetitel in de Hoofdklasse veilig te stellen. Trainer Nico Haak moest voorafgaand aan de wedstrijd echter fors sleutelen aan zijn opstelling nadat zijn snelle spits Raphael Ngendakumana vorige week geblesseerd uitviel en vandaag niet kon spelen. Haak schoof onder andere centrale verdediger Kjelt Engbers door naar de spitsenpositie en liet Jamai Kriekjes in de basis starten.

Thuisploeg domineert

Een succes was het in eerste instantie niet. De thuisploeg, die vorige week nog een pak slaag kreeg van HBS, domineerde en Hoogeveen kroop een aantal keren door het oog van de naald. Halverwege de eerste helft kwam de wedstrijd meer in evenwicht en werd ook Hoogeveen wat dreigender. Het leidde uiteindelijk zelfs tot de openingstreffer. Joost Screever lepelde de bal voor het doel waar gelegenheidsspits Engbers vogeltje vrij stond en scoorde. Het was tegen de verhouding in, maar niemand die daar bij de blauwwitten natuurlijk om maalde.
Waar Engbers in positieve zin betrokken was bij de eerste treffer, was hij dat in negatieve zin bij de gelijkmaker van Alphense Boys vlak na rust. "Ik gaf een breedtebal, terwijl we hadden afgesproken dat niet te doen. Dat leidde bij ons tot balverlies en een tegentreffer. Tot die tijd was er weinig aan de hand, maar dit was echt mijn fout", gaf Engbers toe voor de camera van Hoogeveen TV.

Veel risico

Beide ploegen namen vervolgens veel risico. Een gok die goed leek uit te pakken voor Alphense Boys. Joost Screever leed slordig balverlies, waarna de thuisploeg de Hoogeveense defensie zoek speelde en Latif kon scoren.
Niemand leek er bij Hoogeveen vervolgens nog in te geloven. Tot in de slotseconden een voorzet van Jim Veltmaat via Levon van Dijk voor de voeten belandde van invaller Ayoub Ben Ali Ahlaq. Scheidsrechter Wiedijk floot meteen af en de eerste prijs voor Hoogeveen was een feit.

Kritisch

"We zijn heel blij met periode, maar we zijn ook kritisch. Vandaag was het niet goed genoeg en als Alphense Boys hier had gewonnen hadden we daar niks over kunnen zeggen. Gelukkig kunnen we bouwen op de individuele kwaliteiten binnen de ploeg en stond Ayoub vandaag op de juiste plaats", sluit Engbers af.

Stand

In de stand van de Hoofdklasse A blijft Hoogeveen dus koploper en doordat Be Quick 1887 vandaag niet in actie kwam is het gat zelfs iets groter geworden. Hoogeveen heeft 31 punten uit 14 wedstrijden en Be Quick volgt met vier punten achterstand. SJC speelde vandaag ook niet en staat derde met 26 uit 13. Volgende week speelt Hoogeveen in eigen huis tegen SDO uit Bussum. Die ploeg is de hekkensluiter in de Hoofdklasse A. Kjelt Engbers zal daar overigens niet meespelen, door een gele kaart die hij vandaag pakte is hij voor één wedstrijd geschorst.