Hoogeveen lijkt titel te kunnen vergeten na gelijkspel tegen Alcides

Hoogeveen 1 (zon)

Alcides

Ryan Luyckx
Tristan Veelo
Nick Kuiper
Jamai Kriekjes (penalty)
Assist: Jim Veltmaat
Pieter IJzerman

Hoofdklasse A

15 mei 2022 14:00

H.C.A. Michielsen

Sportpark Bentinckspark
Sportveldenweg 1
7902NX
HOOGEVEEN

Opstelling

HOOGEVEEN – De ene week is de andere niet bij Hoogeveen sinds de winterstop. Na de puike prestatie vorige week tegen SJC in Noordwijk volgde zondag voor eigen publiek in de Drentse derby tegen Alcides weer een teleurstelling. De ploeg van trainer Nico Haak poetste nog wel een 0-2 achterstand weg, maar kwam uiteindelijk niet verder dan een gelijkspel.

De titelkansen lijken daarmee vervlogen. Concurrent TOGB won wel. De ploeg uit Berkel en Rodenrijs is bezig met een ongekende reeks en heeft met nog drie wedstrijden te gaan een voorsprong van vijf punten.

Nekslag

“Dit is de nekslag voor ons in de titelstrijd en die is ons zelf verwijtbaar”, was de conclusie van trainer Nico Haak na afloop. “Bij de 0-1 verliezen we knullig de bal en is ons centrum totaal niet bij de les en worden we aan alle kanten voorbij gelopen. Het is iets wat we al zo vaak hebben besproken, maar consequent niet wordt uitgevoerd. Bij de 0-2 gebeurt het vervolgens nog een keer. Vervolgens kom je nog goed terug en staan zij op omvallen. Vervolgens pakt Kjelt Engbers twee domme gele kaarten en is het kansloos. Voor mij is dat onbegrijpelijk.”

Identiek

Hoogeveen was in het begin voetballend duidelijk de betere en zag een voorzet van Jamai Kriekjes net voorlangs gaan. Echt gevaarlijk werd Hoogeveen echter niet. Binnen twee minuten zetten Tristan Veelo en Nick Kuiper Alcides op een 0-2 voorsprong. Beide doelpunten waren zoals Nico Haak bijna identiek. Na balverlies lag het achterin bij Hoogeveen helemaal open en kregen beide Alcidianen vrije doorgang.
Vlak voor rust scoorde Jamai Kriekjes uit een strafschop de aansluitingstreffer. Na een uur zorgde diezelfde Kriekjes ook voor de 2-2. Vervolgens volgde een zinderende slotfase, waarin Kjelt Engbers zijn eigen ploeg dupeerde met een onnodige rode kaart. Met al geel op zak duwde hij zijn tegenstander omver, terwijl de bal al over de achterlijn was verdwenen. Hoogeveen bleef de bal in de zestien pompen, werd ook wel gevaarlijk, maar ontsnapte toen Boye Keizer in de slotseconden een counter niet goed uitvoerde.

Verklaring

Na afloop probeerde de teleurgestelde Nico Haak het waarschijnlijk mislopen van de titel te verklaren. “Het probleem ligt ‘m in het feit dat op momenten dat we er echt moeten staan niet thuis geven. Dat staat volgens mij los van kwaliteit, want dat hebben we wel. Het echt spelen met het mes tussen je tanden zie ik bij een aantal jongens niet. Dat is intern al meerder malen besproken, maar blijkbaar leg ik het niet goed uit of snappen ze het niet. Als ik kijk naar enkele individuen denk ik dat ze naast het voetballen er een iets verkeerde levensstijl op na houden, maar het blijft amateurvoetbal. Je kan het benoemen, maar als zij het niet kunnen opbrengen ben je blijkbaar niet goed genoeg om voor de titel te spelen.”

Hoogeveen is nu anderhalve week vrij en mag zich op gaan maken voor de laatste drie wedstrijden en waarschijnlijk de nacompetitie. Op Hemelvaartsdag wacht het uitduel bij Velsen.