Hoogeveen hard onderuit tegen Alphense Boys

7902NX
HOOGEVEEN

Verslag, samenvatting en reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

HOOGEVEEN – Het was de dag dat Hoogeveen hoopte te profiteren van het programma van de concurrentie. Het werd echter een fiasco. De ploeg van trainer Nico Haak ging kansloos met 1-4 onderuit tegen Alphense Boys en moest de koppositie afstaan aan TOGB.

Na de jaarwisseling lukt het Hoogeveen maar niet om van de ploegen uit het linker rijtje te winnen. Nadat eerder de riante voorsprong op de ranglijst als sneeuw voor de zon verdween, staat men nu zelfs drie punten achter op TOGB dat met een geweldige reeks bezig is. Met nog vijf wedstrijden te gaan kan men zich dan ook geen puntverlies meer permitteren.

Repeterend verhaal

Het wordt ook een repeterend verhaal als het gaat om het niet goed doorkomen van de beginfase tegen de eerder genoemde ploegen. Ook tegen Alphense Boys keek men al snel tegen een achterstand aan. Topschutter Ilias Latif schoot een vrijetrap langs de muur, waarna Meekhof werd verrast door een lastige stuit. Na een kwartier was het diezelfde Latif die een fout van Jim Veltmaat genadeloos afstrafte.

Ruimtes

Achterin werd er net ver genoeg door gedekt, waardoor de ruimtes voor de middenvelders van Alphense Boys ontzettend groot werden. Noah Schuurman startte weer centraal achterin, maar schoof al snel door naar de flank. Prompt werd Hoogeveen ook gevaarlijk. Ngendakumana en Van Dijk kregen de bal echter niet langs doelman Van der Linden, terwijl Giorgio Beltau de paal raakte.
De goalie van Alphense Boys had ook nog een geweldige safe op een afstandsschot van Tom Heerkes. Uit een perfect uitgevoerde counter scoorde Kada nog voor rust de 0-3 en toen direct na rust Latif zijn derde van de middag en dus de 0-4 maakte was het duel helemaal gespeeld.

Legio kansen

De thuisclub kreeg overigens in de veertig minuten die volgden nog legio kansen op de 1-4, 2-4 en misschien nog wel meer, maar de afronding was ver onder de maat. Zelfs een strafschop werd niet benut. Joost Screever zag zijn inzet gekeerd worden door Van de Linden. Levon van Dijk redde uiteindelijk nog wel de eer voor de thuisclub, op aangeven van Kjelt Engbers, maar verder dan dat kwamen de mannen van Nico Haak niet.

Analyse

“We geven de goals weer veel te makkelijk weg en creëren aan de andere kant best veel kansen, maar scoren niet. Het is het euvel van ons na de winterstop tegen ploegen uit het linker rijtje. Vandaag lagen er echter genoeg mogelijkheden om de schade te herstellen”, was de analyse van aanvoerder Levon van Dijk na afloop.

Volgende week treft Hoogeveen in Noordwijk SJC dat door een overwinning bij Be Quick 1887 op gelijke hoogte is gekomen met Hoogeveen.