Jan ten Cate schiet Hoogeveen langs Nieuwleusen

7902NX
HOOGEVEEN

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Albert Stegeman

HOOGEVEEN – Oom Guido bracht de fans van Hoogeveen jarenlang in extase en met neefje Jan heeft hij nu een opvolger. Met twee heerlijke treffers bezorgde de 19-jarige aanvaller zijn ploeg de winst in de topper tegen Nieuwleusen.

Het was echter niet de overwinning van Ten Cate, maar van het collectief. De ploeg van trainer Niels van ’t Hoog had de afgelopen weken al vijf punten laten liggen, terwijl Nieuwleusen als enige ploeg de volle buit had gehaald. De opdracht was dan ook duidelijk en vanaf minuut één liet Hoogeveen zien hiervan doordrongen te zijn.

Gevaarlijk

Zonder de nog steeds geblesseerde topschutter Ismail Uçan trok men ten strijde en werd het ook gevaarlijk. Zo was Sander van Veen tot twee keer toe heel dichtbij een treffer. Ook de gasten lieten zich niet onbetuigd. Voetballend was men ook beter, maar doordat Hoogeveen de ruimtes klein hield en de duels fel aanging had men het wel moeilijk. Toch kwam men halverwege de eerste helft op voorsprong. Een prachtige aanval die begon bij de 18-jarige Randy Vink (in de belangstelling van FC Emmen, red.) werd prima met het hoofd verlengd door Bas Evenboer, waarna Reinier Meijerink succesvol afrondde.
Ook qua spelbeeld was de wedstrijd vervolgens in evenwicht. Iets wat na ruim een half uur ook in de score tot uitdrukking werd gebracht. Na een mispeer in de defensie van Nieuwleusen nam Ten Cate viel de bal perfect voor Ten Cate die met een heerlijke volley wist te scoren.

Opnieuw Ten Cate

In de tweede helft kwamen de eerste speldenprikjes van de gasten, maar was het opnieuw Hoogeveen dat na tien minuten scoorde. Mesud Yildirim bracht de bal perfect voor, waar de geheel vrijstaande Jan ten Cate de bal opnieuw in één keer op z’n schoen nam.

Heroïsch gevecht

Wat volgde was een van Hoogeveen-zijde heroïsch gevecht. Waar men zich als voetballende ploeg normaal gesproken aan stoort, bracht men nu zelf in de praktijk. Veel kleine overtredingen, soms op het randje, spel vertragen en in de blessuretijd slim de bal bij de cornervlag in bezit houden. Nieuwleusen slaagde er hierdoor niet in om terug te komen in de wedstrijd en een zwaarbevochten zege van Hoogeveen werd hiermee een feit. De ploeg maakt nu deel uit van een hele brede kopgroep.