Hoogeveen loopt tegen eerste nederlaag op

Hoogeveen 1 (zon)

TOGB (zon)

Sitor Sla
Leroy Zwarteveld
Max le Fevre

Hoofdklasse A

28 november 2021 14:00

D. Pals

Sportpark Bentinckspark
Sportveldenweg 1
7902NX
HOOGEVEEN

Opstelling

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman. Foto's Martin van Dijk en Henk Smit

HOOGEVEEN - Hoogeveen heeft voor het eerst dit seizoen een nederlaag geleden in de Hoofdklasse A. In eigen huis was TOGB met 2-3 te sterk voor de ploeg van trainer Nico Haak.

Door de nederlaag passeert Be Quick 1887, dat vanmiddag met 2-0 won van TAC'90, Hoogeveen op de ranglijst. De ploeg uit Haren heeft een punt meer, maar ook twee wedstrijden meer gespeeld.
Hoogeveen, dat vanwege corona en een weekend vrij twee weken niet in actie was gekomen, begon slecht aan de wedstrijd. Binnen vier minuten keek de ploeg tegen een 0-1 achterstand aan, door een treffer van aanvoerder Bas Mourits. Daarvoor had Raphael Ngendakumana in de eerste minuut wel verzuimd zijn ploeg op voorsprong te brengen. Hij stuitte echter op de jonge doelman Moreno Zwarteveld.

Schade snel hersteld

Zoals zo vaak dit seizoen raakte de ploeg echter niet in de war en herstelde het de schade nog binnen een kwartier. Finn van Kommer stuitte eerst nog op de doelman, maar kon in de rebound de bal alsnog binnentikken. Het was echter niet het startsein voor een sterke fase. De ploeg van Nico Haak bleef slordig en haalde niet het niveau van het begin van de competitie. Het gehavende TOGB profiteerde hier na 25 minuten optimaal van. Na balverlies op het middenveld, mocht Guus Steerneman uithalen. Doelman Meekhof kreeg de bal vervolgens niet klemvast, waarna Sitor Sla kon scoren.
Hoogeveen creëerde vervolgens nauwelijks iets. Uitzondering was een fraaie omhaal van Jim Veltmaat die maar net het doel miste.

Spelbeeld verandert niet

In de tweede helft veranderde het spelbeeld niet. Hoogeveen bleef machteloos en de gasten vergrootten binnen het uur de voorsprong. Opnieuw was het Bas Mourits die profiteerde van de wanorde in de defensie van Hoogeveen, waar men telkens net te laat kwam. Niemand rekende vervolgens nog op een comeback van de thuisploeg. Tot in de negentigste minuut Levon van Dijk alsnog de aansluitingstreffer scoorde. Wat volgde waren nog een aantal zinderde minuten in de blessuretijd waarin Joost Screever en Levon van Dijk nog zomaar de gelijkmaker hadden kunnen scoren. Het zou echter teveel van het goede zijn geweest.

Ver onder niveau

“Wat we vandaag hebben laten zien was ver onder het niveau dat we normaal gesproken kunnen halen”, was de conclusie van Menno Heerkes na afloop. “Normaal kunnen we ons positiespel dicht op elkaar spelen en daarmee de tegenstander onder druk zetten, maar dat lukte vandaag ook niet. Tegen Emmen en De Zouaven was dat ook al het geval. Het gaat de laatste weken dan ook niet meer zo soepel als in het begin.”