Hoogeveen leidt eerste puntenverlies

7902NX
HOOGEVEEN

Opstelling

HOOGEVEEN - Hoogeveen heeft op eigen veld het eerste puntenverlies van het seizoen in de Hoofdklasse A geleden. Tegen de Zouaven kwam de ploeg van Nico Haak niet verder dan een 2-2 gelijkspel. De koploper zag het verschil met de nieuwe nummer twee Be Quick 1887 hierdoor teruglopen naar zeven punten.

De wedstrijd begon na vier minuten al met een domper toen Menno Heerkes geblesseerd het veld moest verlaten. Het door blessures gekwelde De Zouaven trok zich massaal terug en loerde op een uitval. Die kwam er na tien minuten. Het was Jordy Brouwer die op prachtige wijze de scorende Jurre Duijn bediende. Een fraaie treffer al mocht Hoogeveen het zichzelf verwijten dat er te weinig druk werd gezet.
Hoogeveen was zoals zo vaak niet van slag door deze tegentreffer en ging op jacht na de gelijkmaker. Met name invaller Jamai Kriekjes was daar tot drie keer toe dichtbij. Uiteindelijk was het Jim Veltmaat die het lukte om met een fraaie afstandspegel de doelman het nakijken te geven.
Nadat de schade was hersteld ging Hoogeveen op jacht naar meer, maar bleef het tempo veel te laag. Veel verder dan wat pogingen van afstand kwam men niet in de eerste helft.

Defensie op verkeerde been

In de tweede helft veranderde het spelbeeld niet. Joost Screever was twee keer dreigend, waarna de eerste de beste uitval van de gasten uit het West-Friese Grootebroek opnieuw raak was. Jordy Brouwer zette de defensie van Hoogeveen op het verkeerde been, waarna opnieuw Jurre Duijn de afmaker was.
De Zouaven bleef vervolgens op de eigen helft spelen en deed dat goed. Ze hielden de ruimtes klein en Hoogeveen had niet de creativiteit om dat te doorbreken. De eerste nederlaag leek dan ook in aantocht. Tot de tachtigste minuut. Jamai Kriekjes ging goed het duel aan, waarna de bal via Ayoub Ben Ali Ahlaq voor de voeten kwam van Noah Schuurman. Die zag in eerste instantie zijn inzet worden geblokt, om vervolgens de bal wel in het doel te schieten.

Voelt als nederlaag

In de blessuretijd had Hoogeveen ook nog kunnen winnen, toen dezelfde Schuurman vrij doorgang kreeg, maar in het zijnet schoot. Het bleef hierdoor 2-2. Een gelijkspel dat voelde als een nederlaag.
"We hebben slecht gespeeld en vooral slecht verdedigd. Het verschil met vorige weken was veel te groot. De Zouaven kreeg welgeteld twee kansen en dat worden twee goals. We verzuimen de diepe bal eruit te halen en we verzuimen het om voor de goal te dekken. Het was niet goed genoeg en we zijn zeer teleurgesteld," liet trainer Nico Haak na afloop weten.