Gehavend Hoogeveen niet langs Emmen

7902NX
HOOGEVEEN

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Henk Smit

HOOGEVEEN - De Drentse derby tussen koploper Hoogeveen en Emmen eindigde zondag in 0-0. De Emmenaren speelden het laatste half uur met een man minder, maar hielden desondanks stand.

Het doelpuntloze gelijkspel betekende voor koploper Hoogeveen het tweede gelijkspel van het seizoen. Veel pijn deed het de ploeg van trainer Nico Haak niet, want door de nederlaag van 'achtervolger' Be Quick 1887, op eigen veld tegen RKAVV, liepen de blauwhemden zelfs uit in de stand. Hoogeveen heeft nu 26 punten uit 10 duels, Be Quick 1887 heeft er 18 uit 10 en SJC volgt op plek 3 met 16 uit 9.

In tegenstelling tot eerdere berichten in deze krant heeft Hoogeveen de eerste periodetitel nog niet binnen. Door het oneven aantal ploegen worden er slechts twee periodetitels vergeven. De eerste na veertien duels.

Afwezigen

Hoogeveen, zonder een aantal vaste krachten (waaronder Van Dijk, Bijlsma, Veldmaat en Menno Heerkes) startte sterker dan Emmen, maar de eerste kansen waren voor de gasten. De grootste was voor Bart-Jan Braams, die tot ongeloof van iedereen de bal voor een leeg doel hopeloos over schoot.

Kort voor rust dook dan eindelijk ook Hoogeveen gevaarlijk op voor de vijandelijke goal, maar Jamai Kriekjes schoot op Emmen-doelman Jehovah Mendes.

Die doelman groeide in de tweede helft uit tot de held van Emmen, dat na de kans voor captain Patrick Eberhard (zijn inzet werd gekeerd door Hoogeveen-doelman Stan Meekhof) vol onder druk stond. Dat had niet alleen te maken met het betere spel van de thuisclub na rust, maar ook met de tweede gele (en dus rode) kaart voor Alex Blekkink die de snelle Raphael Ngendakumana vlak buiten de zestien met een overtreding stuitte. Kansen kwamen er, voor Noah Schuurman, Louis Vijfhuizen en voor Kjelt Engbers, maar Mendes bleek vanmiddag niet te passeren.

Niet teleurgesteld

Ondanks het puntenverlies stond aanvoerder Kjelt Engbers na afloop dan ook zeker niet teleurgesteld voor de camera van Hoogeveen TV. “Het zat er vandaag gewoon niet in. De eerste helft helemaal niet. In de tweede helft komen we wel beter in de wedstrijd en krijgen ook wat kansen, maar die pakte de keeper goed. Dan moet je na afloop eerlijk zijn dat er niet meer in zat.“
De aanvoerder kon er niet omheen dat de vele blessures hun tol beginnen te eisen. “Het gaat op dit moment snel. We hebben een druk programma en je weet gewoon niet hoe je lichaam kan reageren op een jaar niet voetballen. De spelers die geblesseerd zijn, hebben de laatste weken natuurlijk wel een bepaalden rol gehad. De jongens die er nu stonden vullen hun taak goed in, maar hebben natuurlijk nog niet veel gespeeld. Hierdoor missen we op dit moment bepaalde automatismen. Ik wil het echter zeker niet als excuus gebruiken.”

Bekerduel

Woensdagavond speelt Hoogeveen in de beker tegen vijfdeklasser Nagel. Dit duel wordt om 19.30 uur gespeeld op het veld van Ens. Zondag is Velsen thuis de tegenstander. Dat duel is ook live te volgen via Hoogeveen TV.