Moeizame zege Hoogeveen bij competitieopening

Hoofdklasse A

6 september 2020 14:00

Marcel te Hennepe

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, samenvatting en reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

DRIEHUIS – Hoogeveen is de competitie qua resultaat goed begonnen. De uitwedstrijd bij Velsen werd met 0-1 gewonnen. De winnende treffer viel vlak voor rust via Levon van Dijk. Het vertoonde veldspel haalde bij lange na niet het niveau van de bekerwedstrijd van vorige week tegen DOVO.

“Uiteindelijk is het lekker dat je hier wint, maar dat het moeizaam ging zag iedereen denk ik wel”, was de terechte conclusie van matchwinner Levon van Dijk. De aanvoerder zag dat zijn ploeg het met name in het eerste kwartier moeilijk had en een aantal kansen weggaf. Men was dan ook geen schim van de ploeg die vorige week indruk maakte tegen derdedivisionist DOVO. “Ze kwamen er aan de linkerkant een aantal keren gevaarlijk door, terwijl we daar duidelijke afspraken over hebben gemaakt. Dat mag ons gewoon niet gebeuren.”
Daarna herstelde Hoogeveen zich enigszins en kwam men via met name Menno Heerkes en Matthew Benschop steeds beter aan het voetballen. Tot echte grote kansen leidde dat niet, tot de slotminuut van de eerste helft. Toen was het Van Dijk zelf die vogelvrij een loepzuivere voorzet van Jim Veltmaat mocht binnen knikken. Natuurlijk een ideaal moment op slag van rust.

Schriftelijk afdoen

De tweede helft had vervolgens net zo goed schriftelijk afgedaan kunnen worden. Een stormloop van de thuisploeg bleef uit en de wedstrijd deed bijna pijn aan de ogen van de aanwezige toeschouwers. Alleen doelman Enver Spijdodic bracht zijn ploeg bijna nog in de problemen, door een terugspeelbal verkeerd in te schatten. Tot zijn geluk wist Levon van Dijk vervolgens de inzet van Lennaert Stuur van de doellijn te halen. Het was overigens het enige foutje van de verder solide spelende doelman. Hoogeveen speelde de wedstrijd vervolgens goed uit sleepte de drie punten over de eindstreep. Iet was ook een kwaliteit is.