Sterk Hoogeveen pas na strafschoppen uit beker

Hoogeveen 1 (zon)

DOVO

kwalificatieronde 1 Q1

29 augustus 2020 17:00

Daan Schaper

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Janet van der Weij

HOOGEVEEN – Wat was Hoogeveen dichtbij een stunt in de eerste kwalificatieronde van de landelijke TOTO KNVB Beker. De ploeg van trainer Nico Haak kwam tegen derdedivisionist DOVO twee keer op voorsprong, maar zag de ploeg uit Veenendaal even zo vaak weer langszij komen. De noodzakelijke verlenging leverde geen winnaar op, waardoor een strafschoppenreeks voor de beslissing moest zorgen. Daarin was DOVO uiteindelijk de sterkste.

Van ontzag voor de tegenstander was zaterdagavond absoluut geen sprake. Als een wervelwind bewoog de thuisploeg zich over het veld en stuurde het de gasten uit Veenendaal in het eerste kwartier van het kastje naar de muur. Binnen vijf minuten had het al op een 2-0 voorsprong kunnen staan. Noah Schuurman verscheen twee keer oog in oog met doelman Jeroen Vrolijk, maar laatstgenoemde kwam twee keer als winnaar uit de strijd. Na twaalf minuten was het wel raak. Kjelt Engbers probeerde het vanaf de eigen helft en zag zijn inzet heel fraai over de verbouwereerde doelman het net invliegen. Een fabelachtige goal die paste bij het spel dat Hoogeveen het publiek voorschotelde.

Hoofdrol

Daarna was er opnieuw vlak achter elkaar twee keer een hoofdrol voor Noah Schuurman en de DOVO-goalie. Ook nu dolf Schuurman het onderspit. “Ik moet ze gewoon beter inschieten, zodat de keeper geen kans heeft. Dat zal in de competitie beter moeten”, was de nuchtere constatering van Schuurman zelf na afloop.
Na een kwartier ging de Hoogeveen-storm wat liggen en werden de ‘rooien’ uit Veenendaal ook gevaarlijk. De van HHC Hardenberg overgekomen Nick de Bondt was twee keer heel dichtbij de gelijkmaker en hetzelfde gold voor Kai Huisman. Hoogeveen bleef echter overeind.

Meer in evenwicht

In de tweede helft was de wedstrijd meer in evenwicht. Een ongelukkig moment van Levon van Dijk luidde in de 66e minuut de gelijkmaker in. De aanvoerder gleed op de dramatische kunstgrasmat weg, waarna Bo van Essen meteen dodelijk was en Serkan Akbas kansloos liet. Daarna gebeurde er een tijd niets, totdat de wedstrijd ruim tien minuten voor tijd toch in Hoogeveens voordeel leek te kantelen. Uitblinker Thomas Reinders trok de bal voor, waarna de ingevallen Martijn Drent voor zijn tegenstander opdook en de bal fraai binnenkopte. De vreugde was van korte duur, want een minuut later stond het via Nick de Bondt alweer gelijk.
In de strafschoppenreek was het snel beslist. Menno Heerkes en Twan Berends misten namens Hoogeveen, terwijl de gasten geen enkele keer faalden.”